Strona Główna

Zajezdnia R-1 Woronicza

MZA Warszawa - R-1 Woronicza

Zajezdnia funkcjonuje od 20 lutego 1963 roku. Znajduje się przy ulicy Woronicza 29, obok tramwajowego zakładu R-3 Mokotów. Do 2006 roku miała oznaczenie R-7. W pierwszych latach funkcjonowania stacjonowały na niej Ikarusy 620 (179 sztuk), a następnie Jelcze MEX272 (czyli popularne ogórki - 399 sztuk) oraz przegubowe 021 (95 sztuk) i AP02 (70 sztuk). 14 grudnia 1978 roku wpisano na stan pierwsze przegubowe Ikarusy 280.11 (dotarło łącznie 207 sztuk przez 8 miesięcy, co pozwoliło na kasację przegubowych Jelczy). W 1980 roku zastąpione zostały wszystkie krótkie "ogórki" pięćdziesięcioma sztukami Jelczy PR110U, które w następstwie zostały zmienione Ikarusami 260.04. W 1983 roku większość Ikarusów przekazano do nowo powstałej zajezdni w Piasecznie (R-12). Przez 10 lat (1983-1993) na R-7 stacjonowały wyłącznie węgierskie pojazdy. W 1992 roku zakupiono 5 pojazdów marki Ikarus 435.05 (numery taborowe: 7270-7274), a rok później na zakład dotarł Volvo-Jelcz 180M #7370.

W 1997 roku wpisano na stan 8 Jelczy M121M (czyli popularnych gniotów; numery taborowe: 4770-4777), zaś rok później przyjechała jedna sztuka (numer taborowy: 4870). W latach 1997-1999 pod banderą R-7 zaczęło także jeździć 10 przegubowych Jelczy M181M (1997 - 3 sztuki [7770-7772], 1998 - 5 sztuk [7870-7874], 1999 - 2 sztuki [7970-7971]). Koniec XX wieku był także okresem, kiedy do Warszawy docierały nowoczesne Neoplany, które również pojawiły się na Woronicza (12 sztuk N4020 i 13 sztuk N4020TD). Dwa lata później, w 2001 roku na stan zakładu wpisano 15 MANów NG313 (numery taborowe: 3701-3714) oraz 23 SU15 (numery taborowe: 8701-8723).

W 2002 roku na zakład dojechało dodatkowo 7 sztuk NG313 (numery taborowe: 3714-3720). Przez następne 3 lata nie docierały żadne nowe autobusy, wykonywane były wyłącznie przenosiny. Zmieniło to się w 2005 roku, kiedy dostarczono 40 sztuk Solarisów Urbino 18 (numery taborowe: 8201-8240). Były to pierwsze autobusy w Warszawie wyposażone w klimatyzację. W 2007 roku dostarczono kolejne 100 Solarisów Urbino 18 (numery taborowe: 8100-8199) oraz 15 sztuk Solarisów Urbino 12. Od 2008r. przy ulicy Woronicza 29 znajduje się także ośrodek szkoleniowy. Rok później na zakład dodatkowo przyjechało 8 sztuk Solarisów Urbino 18 (numery taborowe: 8880-8887). W 2011 roku na R-1 zawitało 50 Solarisów Urbino 18 (numery taborowe: 8500-8549) oraz 20 Solbusów SM12 (wersja 10m - numery taborowe: 1020-1039), rok później 25 sztuk 12-metrowej wersji (numery taborowe: 1200-1224). W 2013 roku przyjechało kolejne 20 sztuk wersji 10-metrowej (numery taborowe: 1060-1079). We wrześniu kilka sztuk zostało oddelegowane na Stalową, jednak po kilku miesiącach znowu wróciły na swój macierzysty zakład. W listopadzie 2014r. rozpoczęły się testy elektrycznych BYDów, które potrwały do końca czerwca następnego roku. Zastąpiono je 10 Solarisami Urbino 12 Electric (numery taborowe: 1901-1910). W październiku 2017 roku na zajezdnię dotarło 10 sztuk elektrycznych  Ursusów C12LFE CitySmile. Od listopada 2017 roku zajezdnia testuje elektrycznego Solarisa Urbino 18 IV generacji, który otrzymał numer taborowy 7100. Pojazd będzie testowany przez 3 lata. W marcu 2018 roku na zajezdnię zawitał pierwszy elektryczny Solaris Urbino 12 IV generacji. Autobusy zadebiutowały na warszawskich ulicach w czerwcu 2018 roku. W 2019 roku na zakład przeniesiono 12 sztuk Solbusów SM18 z zajezdni R-2 "Kleszczowa". W lutym 2020 roku na stan zajezdni wpisano pierwszego ze 130 elektrycznych Solarisów Urbino 18. Pojazd o numerze taborowym 5870 zadebiutował 1 marca na 2 brygadzie 503.

Obecnie na zajezdni przy ulicy Woronicza stacjonują następujące pojazdy będące w ruchu liniowym (stan na 02.03.2020):

Model Ilostan Zakres numerów
Solbus SM12 (10m) 40 1020-1039; 1060-1079
Ursus C12LFE CitySmile 10 1990-1999
Solaris Urbino 12 Electric 20 1901-1920
Solbus SM12 (12m) 25 1200-1224
Solaris Urbino 18 234 8100-8105; 8107-8199; 8500-8560; 8580-8586; 8800-8829; 8861-8899
Solaris Urbino 18 Electric 1 5870
Solbus SM18 12 2034; 2035; 2037-2046
  • Google StreetView: Klik!
  • Zdjęcia autobusów z Woronicza (WGKM): Klik!

Zdjęcia satelitarne (pierwsze z roku 1990, źródło: UM Warszawa, drugie z roku 2015, źródło: Google Maps):

b_150_150_0_00_images_banners_1990.JPGb_150_150_0_00_images_banners_Wor1.JPG

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Reklama