Powrót do głównego menu działu "Tramwaje"
Po unieważnieniu pierwszego przetargu na dostawę 213 tramwajów, w sierpniu 2018 roku ogłoszony został drugi, obejmujący zakup 123 tramwajów w zamówieniu podstawowym oraz 90 w ramach opcji.
Tramwaje miałyby zostać zakupione w następujących opcjach:
Dostawy miałyby się rozpocząć w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy.
Oferty były oceniane według następujących kryteriów:
W połowie grudnia otwarto oferty w przetargu. Okazało się, że rozpatrzone mogą zostać tylko dwie oferty. SIEMENS i CAF złożyły puste koperty, zaś konsorcjum Stadler & Solaris zostało wykluczone z przetargu.
Oferty:
Firma | Cena | |
Konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Tram Sp. z o.o. | Oferta unieważniona | |
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna | 2 836 791 041,40 zł | |
SIEMENS | Korespondencja złożona w kopercie nie stanowi oferty | |
CAF | Korespondencja złożona w kopercie nie stanowi oferty | |
Hyundai Rotem Company | 1 825 982 893,00 zł |
Na początku lutego 2019 roku pojawiła się informacja o wygranej firmy Hyundai Rotem Company.
Punktacja ofert:
Kryterium oceny ofert | Hyundai Rotem Company | Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna |
Cena oferty | 64 pkt | 50,67 pkt |
Zużycie energii | 12 pkt | 6 pkt |
Rozwiązania techniczne | 10,1766 pkt, w tym: | 9,8349 pkt, w tym: |
Nacisk osi tramwaju na tor | 1,3374 pkt | 1,3374 pkt |
Długość płaskiej podłogi | 3 pkt | 2,4975 pkt |
Odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumiennych od osi wzdłużnej tramwaju | 2 pkt | 2 pkt |
Nachylenie podłogi | 2 pkt | 2 pkt |
Odległość między pierwszymi drzwiami i czołem tramwaju | 1,8392 pkt | 2 pkt |
Ograniczenie emisji hałasu | 4 pkt, w tym: | 2,6 pkt, w tym: |
Poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju | 2 pkt | 2 pkt |
Poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju | 2 pkt | 0,6 pkt |
Plan utrzymania tramwajów | 4 pkt | 4 pkt |
Okres gwarancji | 2 pkt | 2 pkt |
Łączna punktacja | 96,1766 pkt | 75,1049 pkt |
Ponadto, oferta zakładów PESA przekroczyła kosztorys zamawiającego.
Wyniki przetargu wzbudziły ogromne kontrowersje na arenie politycznej. Pomimo tego, że PESA zaoferowała pojazd dużo droższy i gorszy techniczne, politycy nie stronią się od komentarzy, że należy odrzucić ofertę Hyundaia ze względu na jego koreańskie pochodzenie. Dodatkowo jeden z zarzutów, dotyczący tego, że o wygranej decydowała kwestia podatku VAT, jest nieprawdą. Hyundai jako dostawca spoza Polski nie dolicza VAT do swojej oferty. Nie oznacza to, że podatek nie zostanie naliczony. Podatek VAT jest samodzielnie rozliczany przez zamawiającego (czyli w tym przypadku przez Tramwaje Warszawskie) i rozliczany z polskim urzędem skarbowym. Warto jednak zauważyć, że nawet po doliczeniu podatku VAT, oferta Hyundaia jest dużo tańsza od oferty zakładów PESA.
Odwołanie w sprawie przetargu złożyła PESA, która zarzuciła Hyundaiowi nierealną cenę. Sprawą zajmować się będzie Krajowa Izba Odwoławcza. Do sprawy odniósł się Prezes Tramwajów Warszawskich, który zwrócił uwagę, że PESA w 2014 roku sprzedawała porównywalny rozmiarami pojazd taniej niż aktualnie wycenił do Hyundai.
Na domiar złego, kontrolę w Tramwajach Warszawskich zamierza przeprowadzić CBA. W piątek 15 lutego, TW zostały poproszone o wgląd w dokumentację przetargową i kopie dokumentów. CBA przekonuje jednak, że działania w sprawie warszawskiego przetargu to nie kontrola, a rutynowe czynności analityczno-informacyjne.
Na tym wszystkim najbardziej ucierpią Warszawiacy. W związku z przedłużającymi się procedurami przetargowymi, Warszawa może stracić unijne dofinansowanie.
12 czerwca 2019 roku umowa między firmami Hyundai Rotem a Tramwajami Warszawskimi została podpisana.