Strona Główna

Tabor klimatyzowany w Warszawie

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

Co lato do Zarządu Transportu Miejskiego trafia mnóstwo skarg na niedziałającą klimatyzację w autobusach i tramwajach. Niektóre pojazdy nie są w nią wyposażone, co spowodowane jest tym, że ostatni nieklimatyzowany autobus trafił do Warszawy w 2009 roku. W tym artykule wyjaśnimy, jaka powinna być prawidłowa temperatura w pojazdach oraz które autobusy i tramwaje są wyposażone w klimatyzację.

Prawidłowa temperatura w autobusach i tramwajach

W autobusach wyposażonych w klimatyzację temperatura powinna się wahać od 18 do 25 stopni celsjusza. W przypadku Miejskich Zakładów Autobusowych, decyzję o włączeniu chłodzenia podejmuje dyspozytor, który umieszcza w karcie drogowej informację o możliwości włączenia klimatyzacji. Jeżeli jej nie umieści, to kierowcy zazwyczaj jej nie włączają, co skutkuje wysoką temperaturą w pojazdach. W przypadku prywatnych przewoźników, temperatura powinna utrzymywać się w podanych przedziałach nieprzerwanie i nie jest uzależniona od decyzji innych osób. Tramwaje zazwyczaj mają włączoną klimatyzację.

Klimatyzacja jest włączona, ale w pojazdach nadal jest duszno

Warszawskie pojazdy wyposażone są w klimatyzatory różnych firm, niektóre z nich są bardziej, a niektóre mniej wydajne. Wpływ na to ma także częste otwieranie drzwi, przez które do środka wlatuje gorące powietrze. Część pasażerów podejmuje wtedy decyzje o otwarciu okien, co jeszcze bardziej obniża wydajność chłodzenia. 

Dlaczego część pojazdów jest nieklimatyzowana?

Pierwsze autobusy z klimatyzacją trafiły do Warszawy w 2005 roku, jednak w latach 2007 i 2009 dostarczono ponad 150 nieklimatyzowanych autobusów. Biorąc pod uwagę, że najstarsze autobusy są z początku pierwszej dekady XXI wieku, wymiana taboru na w pełni klimatyzowany nastąpi dopiero za kilka lat. Jeżeli chodzi o tramwaje, wszystkie wysokopodłogowe wagony i tylko część niskopodłogowych nie jest wyposażona w urządzenia chłodzące. Szansę na poprawę sytuacji (aktualnie tylko 61% tramwajów jest klimatyzowana) miał zmienić przetarg na dostawę 213 nowych tramwajów, jednak ze względu na przedłużające się procedury, pasażerowie poczekają jeszcze kilka lat na poprawę sytuacji.

Które autobusy i tramwaje nie są wyposażone w klimatyzację?

Tramwaje:

105N/105Na/105N2k (wysokopodłogowe) b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10008_10302B1083_AlejaSolidarnosci.jpg
112N/116N (niskopodłogowe) b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10005_3002.jpg
123N (wysokopodłogowe) b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10072_2154.JPG

Autobusy:

Solaris Urbino 15 Numery taborowe zaczynające się na: 80xx, 86xx, 87xx i 89xx b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10008_8736_Plocka.jpg
Solaris Urbino 18 Numery taborowe rozpoczynające się na: 81xx b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001_IMG_9178-Edit.jpg
Jelcz M121I Numery taborowe rozpoczynające się na 49xx b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10082_DSC_7587b.JPG
MAN NG313 Numery taborowe rozpoczynające się na 33xx i 39xx b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001__MG_7319-Edit.jpg

Klimatyzacja w pojazdach na liniach lokalnych

Zarząd Transportu Miejskiego przy ogłaszaniu przetargów na linie lokalne (L-x) nie stawia wymogu wyposażenia autobusu w klimatyzację, jest ona natomiast dodatkowo punktowana. Zdecydowana większość pojazdów na liniach lokalnych nie jest klimatyzowana.

Klimatyzacja w metrze i pociągach

Wagony metra nie są wyposażone w chłodzenie ze względu na warunki techniczne. Podziemne pociągi są wentylowane naturalnie, jednak ze względu na przebieg linii metra pod ziemią, w większości przypadków temperatura nie jest uciążliwa. Wszystkie pociągi SKM i WKD są wyposażone w klimatyzację. W przypadku Kolei Mazowieckich, część jednostek nie posiada urządzeń chłodzących.

Podsumowanie

Wysoka temperatura we wnętrzu pojazdu nie zawsze jest winą "złego kierowcy". Czasem za skwar jest odpowiedzialny dyspozytor, który nie umieścił specjalnej adnotacji w karcie drogowej, czasem wina leży po stronie wydajności urządzeń, a czasem po stronie otwartych okien. Nie należy za każdym razem obwiniać prowadzących, którzy w tej sytuacji nie mogą wiele zrobić. Przypadki celowego wyłączania klimatyzacji przez kierowców po to, aby zaoszczędzić paliwo są jednostkowe. Należy również pamiętać, że część autobusów i tramwajów nie jest wyposażona w chłodzenie - jeżeli nie jesteśmy pewni, sprawdźmy czy na drzwiach umieszczona jest naklejka "Pojazd klimatyzowany".