Strona Główna

Wyniki przetargu na dostawę 160 nowych gazowych autobusów miejskich dla MZA

b_150_150_0_00_images_IMG_3814-Edit.jpg

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

Miejskie Zakłady Autobusowe poinformowały o wynikach przetargu na dostawę 160 gazowców. 70 sztuk autobusów na gaz CNG dostarczy Solaris, zaś 90 na LNG Autosan, który zaoferował pojazdy na licencji Solbusa.

Przetarg na dostawę 160 gazowców został ogłoszony w styczniu 2020 roku. Został on podzielony na dwa zadania:

Zadanie pierwsze obejmuje:

  • Dostawę 40 sztuk fabrycznie nowych autobusów klasy MAXI CNG.
  • Dostawę 30 sztuk fabrycznie nowych autobusów przegubowych CNG. 

Zadanie drugie obejmuje:

  • Dostawę 90 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich przegubowych LNG. 

Zadanie pierwsze - oferty

Producent  Cena Parametry techniczne + ekologia Suma punktów
Solaris Bus & Coach S.A. 85 pkt 13,11 pkt 98,11 pkt
MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. 76,62 pkt 11,61 pkt  88,23 pkt
EvoBus Polska Sp. z o.o.  71,78 pkt 11,05 pkt  82,83 pkt

Najlepsza oferta: Solaris Bus & Coach S.A.

Zadanie drugie - oferty

Producent  Cena Parametry techniczne Ekologia Suma punktów
Solaris Bus & Coach S.A. 74,72 pkt 4,9 pkt 9,91 pkt 89,53 pkt
Autosan Sp. z o.o. 83,00 pkt 4,55 pkt 10 pkt 97,55 pkt

Najlepsza oferta: Autosan Sp. z o.o.

Link: Szczegółowe informacje o przetargu

Komentarze   

#45 Jurajczyk Śląski 2020-08-06 12:19
@michael112 W mojej opinii przynajmniej 518 możemy już z tego grona linii do elektryfikacji wykluczyć, gdyż raczej w obecnej formie nie przetrwa po otwarciu M2 na Bródno. Przedłużą pewnie jakąś linię od strony Nowodworów z Żerania FSO (211, 516, może nowa linia) do stacji C21, tym sposobem zyskują pretekst, że Zachodnia Białołęka zyskała alternatywny dojazd do Centrum i tym sposobem 518 skrócą najpewniej do Metro Marymont (no może w najlepszym wypadku to do Placu Wilsona).
Cytować
#44 Jurajczyk Śląski 2020-08-06 11:47
Cytuję michael112:
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Fakt, część linii trzeba powydłużać do nowych stacji metra, czasem potrzebne będą tzw. nowe dowozówki i ewentualne wzmocnienia linii autobusowych w rejonach gdzie częstotliwość kursowania trzeba podwyższyć. Jednak będą też linie które zostaną polikwidowane/poskracane/zmniejszy im się częstotliwość, a tych może być więcej.


Zastanawiam się, jak dużo tam połączeń będzie można pozmieniać. Przyznam że metro w tym rejonie jest tak powykręcane że jakbym mieszkał w pobliżu ostatniej stacji - Kondratowicza - to chyba i tak bym nie jeździł do centrum metrem, tylko tramwajem. A może nawet byłoby szybciej 114 do M1 Plac Wilsona i dalej metrem?

Gdzieś w necie widziałem swego czasu porównania i nawet ze stacji C20 będzie szybciej tramwajem.
Cytować
#43 On11 2020-08-06 09:49
Cytuję .:
Cytuję Zdobek:
A co ma zastąpić 82xx i 84xx? Już się pogubiłem w tym. Elektryki?

Solarisy z Euro 3 i NGiety zastąpią właśnie aktualnie dostarczane elektryki.

Chyba "zostaną zastąpione" ?
Cytować
#42 michael112 2020-08-05 23:20
Cytuję x:
Na Trakcie Królewskim są takie linie jak 102, 106 czy 518, na których jeżdżą wozy 12m, a nie ma konkretnych planów zastąpienia ich elektrykami.

Pamiętaj że MZA ma w tej chwili już 20 Solarisów U12 (po 10 z III i IV generacji). Teraz wszystkie jeźdzą na 222 i trochę łączone ze 168 (zupełnie nie po Trakcie). Reszta pewnie stoi w zajezdni albo obsadza dodatki w przeróżnych częściach miasta. Wydaje mi się że 10 z nich było rezerwowane pod 102.
Istnienia 106 chyba nie przewidzieli. Widziałem kiedyś rozpiskę bodajże do ładowarek i wyglądało na to że wkalkulowali sobie... 105, które jest przecież na przegubowce.
Ogólnie 102 nie ma za dużo brygad i możliwe że 20 elektryków starczy na obsadę trzech linii: 102, 106 i 222. Najwyżej na niektóre dodatki puszczą Ursusy, bo nie trzeba podładowywać.
A 518 to może z puli przegubowców? I tak tam jeźdzą na zmianę z solówkami.
Cytować
#41 michael112 2020-08-05 23:11
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Fakt, część linii trzeba powydłużać do nowych stacji metra, czasem potrzebne będą tzw. nowe dowozówki i ewentualne wzmocnienia linii autobusowych w rejonach gdzie częstotliwość kursowania trzeba podwyższyć. Jednak będą też linie które zostaną polikwidowane/poskracane/zmniejszy im się częstotliwość, a tych może być więcej.


Zastanawiam się, jak dużo tam połączeń będzie można pozmieniać. Przyznam że metro w tym rejonie jest tak powykręcane że jakbym mieszkał w pobliżu ostatniej stacji - Kondratowicza - to chyba i tak bym nie jeździł do centrum metrem, tylko tramwajem. A może nawet byłoby szybciej 114 do M1 Plac Wilsona i dalej metrem?
Cytować
#40 . 2020-08-05 20:46
Cytuję Zdobek:
A co ma zastąpić 82xx i 84xx? Już się pogubiłem w tym. Elektryki?

Solarisy z Euro 3 i NGiety zastąpią właśnie aktualnie dostarczane elektryki.
Cytować
#39 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 20:18
Cytuję Zdobek:
A co ma zastąpić 82xx i 84xx? Już się pogubiłem w tym. Elektryki?

Tak. Oraz wszystkie MAN-y NG313.
Cytować
#38 Zdobek 2020-08-05 16:47
A co ma zastąpić 82xx i 84xx? Już się pogubiłem w tym. Elektryki?
Cytować
#37 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 15:17
Cytuję .:
Cytuję Jurajczyk Śląski:
@michael112 spokojnie wszystkie 81xx i Szarpaki, a być może nawet (jeśli zostaną 52xx) wszystkie 88xx wylecą jak dostarczą wszystkie gazowce, pamiętaj że termin dostaw będzie podobny do terminu otwarcia M2 z obu stron i tramwaju na Winnicę, dzięki temu ilość potrzebnych brygad spadnie, a tym sposobem więcej autobusów będzie można skasować/sprzedać. :lol:

Otwarcia metra i tramwaj nie wytną wozów bo jednak te wozy które odzyskają trafią na inne linie które potrzebują większej częstotliwości.

Fakt, część linii trzeba powydłużać do nowych stacji metra, czasem potrzebne będą tzw. nowe dowozówki i ewentualne wzmocnienia linii autobusowych w rejonach gdzie częstotliwość kursowania trzeba podwyższyć. Jednak będą też linie które zostaną polikwidowane/poskracane/zmniejszy im się częstotliwość, a tych może być więcej. Więc siłą rzeczy, będzie mniej brygad autobusowych.
Cytować
#36 . 2020-08-05 13:25
Cytuję Jurajczyk Śląski:
@michael112 spokojnie wszystkie 81xx i Szarpaki, a być może nawet (jeśli zostaną 52xx) wszystkie 88xx wylecą jak dostarczą wszystkie gazowce, pamiętaj że termin dostaw będzie podobny do terminu otwarcia M2 z obu stron i tramwaju na Winnicę, dzięki temu ilość potrzebnych brygad spadnie, a tym sposobem więcej autobusów będzie można skasować/sprzedać. :lol:

Otwarcia metra i tramwaj nie wytną wozów bo jednak te wozy które odzyskają trafią na inne linie które potrzebują większej częstotliwości.
Cytować
#35 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 12:46
@michael112 spokojnie wszystkie 81xx i Szarpaki, a być może nawet (jeśli zostaną 52xx) wszystkie 88xx wylecą jak dostarczą wszystkie gazowce, pamiętaj że termin dostaw będzie podobny do terminu otwarcia M2 z obu stron i tramwaju na Winnicę, dzięki temu ilość potrzebnych brygad spadnie, a tym sposobem więcej autobusów będzie można skasować/sprzedać. :lol:
Cytować
#34 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 12:39
Cytuję michael112:
Cytuję .:
Bo te autobusy nie spełniają wyśrubowanych norm spalania. Ta dostawa wytnie część 81xx i prawie wszystkie Szarpaki. A dostawa LNG zastąpi 52xx i też wytnie prawie wszystkie 81xx.

Idiotyzmem byłoby wyciąć 52xxx a zostawić chociaż część 81xx. Bez klimatyzacji, bez elektronicznych "dech". Tego nie ma w 81xx, a jest w 52xx. Do tego rok produkcji 2007 vs 2015. Jeszcze jakieś pytania?

Na pewno coś wymyślą by jakoś 52xx zostawić, nie martwiłbym się o ten temat.
Cytować
#33 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 12:37
Cytuję x:
Infobus pisze tak: "Sancity 18 LF będzie bazował na dokumentacji technicznej Solbusa SM18 LNG". Czyli jednak buda Sancity?

Pewnie chodzi o podwozie, nadwozie pewnie będzie na Solcity.
Cytować
#32 Jurajczyk Śląski 2020-08-05 12:36
Cytuję kv:
Cytuję Jurajczyk Śląski:

1. Cena rażąco niska.


Na jakiej podstawie twierdzisz, że cena jest rażąco niska?

Bo jednak to są dla Autosana prototypy.
1. Nie produkował autobusów LNG (a stworzenie tego typu rozwiązania jednak kosztuje),
2. Wyprodukował 10 lat temu cały 1 autobus przegubowy (czyli znowu trzeba coś tam zaprojektować).
Przy takiej cenie, to widać że zależy im tylko na doświadczeniu w obu przypadkach, a część pieniędzy odrobią od państwa, by realnie wyjść z przetargu na prostą.
Cytować
#31 x 2020-08-05 12:32
@michael112 Cholera wie, czy w MZA nie planuje się jakiś zakupów elektryków w wersji solo. W programie CUPT(chodzi o ten, z którego kupują m.in. Gdynia, Gorzów Wielkopolski czy Kraków) nie brali udziału, rządowy E-bus poszedł się... ekhem. Może czekają na zakończenie projektu z SU18 Electric(oraz postawienie ładowarek) i wtedy wystąpią o jakieś dofinansowanie. Na Trakcie Królewskim są takie linie jak 102, 106 czy 518, na których jeżdżą wozy 12m, a nie ma konkretnych planów zastąpienia ich elektrykami, do tego gdzieś na Mokotowie i Ursynowie pewnie dałoby się je upchnąć. A pod koniec roku czy w przyszłym ma zostać otwarty kolejny rządowy program na dofinansowanie elektrobusów.
Cytować
#30 michael112 2020-08-05 11:14
(1/2)

Spróbowałem sobie podliczyć autobusy (najpierw przegubowce):

1. Nowo zamawiane:
SU18 Electric - 130 sztuk
SU18 CNG - 30 sztuk
SU18 CNG (opcja) - 30 sztuk
Autosan 18m LNG - 90 sztuk
Razem 280 sztuk (licząc już z opcją)

2. Potencjalnie wycofywane
(tu liczę mniej więcej, bo bazuję na danych z OmniBusa, mogą być nie w pełni aktualne, bo niektóre kasacje już się zaczęły, zwłaszcza w serii NG313):
MAN NG 313 (2001 r.) - 62 sztuki
MAN NG 313 ("gdańszczaki") - 3 sztuki
SU18 (seria 82xx) - 40 sztuk
SU18 (seria 84xx z 2005 r.) - 40 sztuk
SU18 (seria 81xx) - 99 sztuk
SU18 (seria 52xx) - 60 sztuk
Razem: 304 sztuk.

Już widać że nawet przy wykorzystaniu opcji zabraknie 24 autobusów i pewnie coś trzeba będzie z tego zostawić.
Chyba że dane OmniBusa co do NG 313 są nieaktualne i było tych MANów mniej. Przy czym nie należy liczyć już rozpoczętych kasacji "za elektryki".
Cytować
#29 michael112 2020-08-05 11:13
(2/2)

Boję się czy geniusz planistów z MZA nie sprawi że z tych 24 brakujących autobusów nie pozostawią właśnie części serii 81xx - bez klimatyzacji, bez elektrodech, autobusów już teraz 13-letnich.
No chyba że zrobią przetarg na wykup części serii 52xx, a z części zrezygnują.


Co do solówek, jest dużo gorzej, bo w całym tym przetargu kupują tylko 40 sztuk. To nie starczy nawet na podmianę wszystkich "szarpaków" (jest ich 50), nie mówiąc już o innych autobusach, np. serii 18xx. Powinni jednak w tym przetargu zamówić 50 solówek żeby starczyło na wszystkie "szarpaki".

Choć kto wie, mogą jeszcze zrobić przetarg np. na 10 solówek i 25 przegubowców, co rozwiąże sprawę.
Cytować
#28 x 2020-08-05 11:01
Infobus pisze tak: "Sancity 18 LF będzie bazował na dokumentacji technicznej Solbusa SM18 LNG". Czyli jednak buda Sancity?
Cytować
#27 kv 2020-08-05 10:49
Cytuję Jurajczyk Śląski:

1. Cena rażąco niska.


Na jakiej podstawie twierdzisz, że cena jest rażąco niska?
Cytować
#26 michael112 2020-08-05 10:22
Cytuję .:
Bo te autobusy nie spełniają wyśrubowanych norm spalania. Ta dostawa wytnie część 81xx i prawie wszystkie Szarpaki. A dostawa LNG zastąpi 52xx i też wytnie prawie wszystkie 81xx.

Idiotyzmem byłoby wyciąć 52xxx a zostawić chociaż część 81xx. Bez klimatyzacji, bez elektronicznych "dech". Tego nie ma w 81xx, a jest w 52xx. Do tego rok produkcji 2007 vs 2015. Jeszcze jakieś pytania?
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Ta strona używa plików cookies.
Pokaż mi więcej informacji na ten temat   
ROZUMIEM

Polecamy