Dodatkowe gazowce od Solarisa

b_150_150_0_00_images_DSC_2273-2.jpg

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

Miejskie Zakłady Autobusowe zdecydowały się na rozszerzenie zamówienia na nowe autobusy przegubowe napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG), złożonego w ubiegłym roku w firmie Solaris. Do 70 zakontraktowanych wówczas pojazdów (40 12-metrowych i 30 18-metrowych) dołączy tym samym 30 kolejnych "przegubów", o tej samej specyfikacji.

Przetarg na dostawę pojazdów ogłoszony został w styczniu 2020 roku i podzielony został wówczas na dwa zadania: obejmujące dostawę 90 autobusów napędzanych LNG oraz 70 napędzanych CNG (z prawem do rozszerzenia zamówienia o 30). Rozstrzygnięcia dokonano w sierpniu 2020 roku: pierwsza część przypadła tym samym Autosanowi, a druga Solarisowi.

Szczegółowe informacje o przetargu

Autobusy wyposażone zostaną w szereg znanych już ze stołecznej komunikacji rozwiązań, takich jak zamknięta kabina kierowcy, udostępnione pasażerom ładowarki USB czy też blokady alkoholowe. Odbiory pierwszych pojazdów z partii zamówionej pierwotnie już trwają, dostawy pojazdów z opcji mają natomiast rozpocząć się na początku przyszłego roku. Tym samym, na koniec roku 2022 liczba gazowców we flocie Miejskich Zakładów Autobusowych ma wynieść 335 sztuk.

Komentarze   

#20 Jurajczyk Śląski 2021-05-23 21:29
Cytuję Christian Paul:
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Cytuję Christian Paul:
Cytuję michael112:
Cytuję MobilisA075:
Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców

I właśnie dlatego ja się pogubiłem w rachubie. Nie wiem, ile autobusów MZA chce sobie zostawić jako rezerwa za elektryczne.
Cytuję R-9:
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...

Nie tylko na Kleszczowej. Solbusy gazowe z Ostrobramskiej też śmigają jak należy. Nawet Solbusy przegubowe przeniesione na Woronicza są OK. Problem występuję głownie z Solbusami krótkimi.

Pewnie kilka wybranych sztuk i tej (81) i tej (82,84) serii zostanie po dostawach Autosanów w ramach głębokiej rezerwy. Solbusy z Ostrobramskiej są podobne świetne w ocenie mechaników, więc opierając się na tym modelu Autosan może odnieść sukces, a już sprawna modernizacja Solbusów SM 12 Hybrid z Częstochowy za takowy jest uważana. Pytanie, czy MZA będzie robić kolejną serie napraw/wymiany SIP jak zrobił to wcześniej. Novamedia jest trupem i raczej się to nie zmieni

Autosan ostatnio zabrał do siebie jedną częstochowską 18-metrową hybrydę, by na jej podstawie nauczyć się robić własne przegubowce, w tym te np. dla Warszawy oraz by spróbować te 18-metrowe hybrydy dla Częstochowy naprawić, ciekawe jak im to wyjdzie ostatecznie. :D

Modernizacja SM12 Hybrid jest bardziej niż obiecująca

Chyba mają czas je naprawić wszystkie w ciągu dwóch lat, póki co jedna na pewno jeździ, ciekawe jak one będą się sprawować za kilka lat. :-)
Cytować
#19 Christian Paul 2021-05-23 19:48
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Cytuję Christian Paul:
Cytuję michael112:
Cytuję MobilisA075:
Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców

I właśnie dlatego ja się pogubiłem w rachubie. Nie wiem, ile autobusów MZA chce sobie zostawić jako rezerwa za elektryczne.
Cytuję R-9:
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...

Nie tylko na Kleszczowej. Solbusy gazowe z Ostrobramskiej też śmigają jak należy. Nawet Solbusy przegubowe przeniesione na Woronicza są OK. Problem występuję głownie z Solbusami krótkimi.

Pewnie kilka wybranych sztuk i tej (81) i tej (82,84) serii zostanie po dostawach Autosanów w ramach głębokiej rezerwy. Solbusy z Ostrobramskiej są podobne świetne w ocenie mechaników, więc opierając się na tym modelu Autosan może odnieść sukces, a już sprawna modernizacja Solbusów SM 12 Hybrid z Częstochowy za takowy jest uważana. Pytanie, czy MZA będzie robić kolejną serie napraw/wymiany SIP jak zrobił to wcześniej. Novamedia jest trupem i raczej się to nie zmieni

Autosan ostatnio zabrał do siebie jedną częstochowską 18-metrową hybrydę, by na jej podstawie nauczyć się robić własne przegubowce, w tym te np. dla Warszawy oraz by spróbować te 18-metrowe hybrydy dla Częstochowy naprawić, ciekawe jak im to wyjdzie ostatecznie. :D

Modernizacja SM12 Hybrid jest bardziej niż obiecująca
Cytować
#18 Kuba2004 2021-05-23 16:43
Szkoda mi będzie Solarisów 82xx i 84xx. Napiję się za kasację tych pojazdów i popłacze przy świecach i powspominam je.
Cytować
#17 michael112 2021-05-23 10:34
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Cytuję Christian Paul:
Jak elektryki padną

I tak przez elektryki wycofano mniej niż 100 autobusów. Czy rezerwa ponad 30 autobusów serio to za mała ilość?



Aha, to teraz już rozumiem, po co byl zakup tych 30 dodatkowych przegubowców z opcji. To jako rezerwa za elektryczne. :D
Cytować
#16 Jurajczyk Śląski 2021-05-22 20:51
Cytuję Christian Paul:
Cytuję michael112:
Cytuję MobilisA075:
Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców

I właśnie dlatego ja się pogubiłem w rachubie. Nie wiem, ile autobusów MZA chce sobie zostawić jako rezerwa za elektryczne.
Cytuję R-9:
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...

Nie tylko na Kleszczowej. Solbusy gazowe z Ostrobramskiej też śmigają jak należy. Nawet Solbusy przegubowe przeniesione na Woronicza są OK. Problem występuję głownie z Solbusami krótkimi.

Pewnie kilka wybranych sztuk i tej (81) i tej (82,84) serii zostanie po dostawach Autosanów w ramach głębokiej rezerwy. Solbusy z Ostrobramskiej są podobne świetne w ocenie mechaników, więc opierając się na tym modelu Autosan może odnieść sukces, a już sprawna modernizacja Solbusów SM 12 Hybrid z Częstochowy za takowy jest uważana. Pytanie, czy MZA będzie robić kolejną serie napraw/wymiany SIP jak zrobił to wcześniej. Novamedia jest trupem i raczej się to nie zmieni

Autosan ostatnio zabrał do siebie jedną częstochowską 18-metrową hybrydę, by na jej podstawie nauczyć się robić własne przegubowce, w tym te np. dla Warszawy oraz by spróbować te 18-metrowe hybrydy dla Częstochowy naprawić, ciekawe jak im to wyjdzie ostatecznie. :D
Cytować
#15 Jurajczyk Śląski 2021-05-22 20:40
Cytuję Christian Paul:
Jak elektryki padną

I tak przez elektryki wycofano mniej niż 100 autobusów. Czy rezerwa ponad 30 autobusów serio to za mała ilość?
Cytować
#14 Christian Paul 2021-05-22 18:41
Tyle, że w przypadku Solarisa jest pewność, że to poprawią (bo to ich produkt).
Cytować
#13 x 2021-05-22 17:27
Cytuję Christian Paul:

Novamedia jest trupem i raczej się to nie zmieni.

Zmieni się na gorsze, bo za chwilę dojdą Solarisy z nowym SIPem Oneline. To właśnie przez niego jest opóźniona certyfikacja.
Cytować
#12 Christian Paul 2021-05-22 13:11
Jak elektryki padną
Cytować
#11 michael112 2021-05-22 12:40
Cytuję Christian Paul:
Pewnie kilka wybranych sztuk i tej (81) i tej (82,84) serii zostanie po dostawach Autosanów w ramach głębokiej rezerwy.


A po co by miały zostać?
Cytować
#10 Christian Paul 2021-05-22 11:14
Cytuję michael112:
Cytuję MobilisA075:
Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców

I właśnie dlatego ja się pogubiłem w rachubie. Nie wiem, ile autobusów MZA chce sobie zostawić jako rezerwa za elektryczne.
Cytuję R-9:
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...

Nie tylko na Kleszczowej. Solbusy gazowe z Ostrobramskiej też śmigają jak należy. Nawet Solbusy przegubowe przeniesione na Woronicza są OK. Problem występuję głownie z Solbusami krótkimi.

Pewnie kilka wybranych sztuk i tej (81) i tej (82,84) serii zostanie po dostawach Autosanów w ramach głębokiej rezerwy. Solbusy z Ostrobramskiej są podobne świetne w ocenie mechaników, więc opierając się na tym modelu Autosan może odnieść sukces, a już sprawna modernizacja Solbusów SM 12 Hybrid z Częstochowy za takowy jest uważana. Pytanie, czy MZA będzie robić kolejną serie napraw/wymiany SIP jak zrobił to wcześniej. Novamedia jest trupem i raczej się to nie zmieni
Cytować
#9 michael112 2021-05-21 11:14
Cytuję MobilisA075:
Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców

I właśnie dlatego ja się pogubiłem w rachubie. Nie wiem, ile autobusów MZA chce sobie zostawić jako rezerwa za elektryczne.
Cytuję R-9:
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...

Nie tylko na Kleszczowej. Solbusy gazowe z Ostrobramskiej też śmigają jak należy. Nawet Solbusy przegubowe przeniesione na Woronicza są OK. Problem występuję głownie z Solbusami krótkimi.
Cytować
#8 Aleszki 2021-05-21 10:08
Cytuję x:
Trafią na zajezdnię R-2 czy R-3? W komentarzach pod postem MZA pojawiają się dziwne informacje na ten temat.

SU18 na R-2 za 52xx
SU12 10sztuk na R-2, za koziołki lub 10 Solbusów
SU12 30sztuk na R-3
Cytować
#7 R-9 2021-05-21 03:51
W długich Solbusach na R-11 umieli dać sobie radę ekranami pod sufitem, na R-7 już nie...
Cytować
#6 MobilisA075 2021-05-20 21:46
Cytuję .:
Cytuję michael112:
Ciekawe jaki będzie bilans taborowy przegubów po zakończeniu dostaw Solarisów i Autosanów z tego zamówienia? Bo ja już się pogubiłem biorąc pod uwagę to że za elektryki nie wycofano diesli w stosunku 1:1.

Z pewnością uda się wycofać serie 81xx, 82xx, 84xx i "gdańszczaki". Pytanie, czy starczy na wycofanie części 88xx?

Moim zdaniem, jeszcze jeden duży przetarg i moglibyśmy dojść do 100% taboru z pełną elektroniczną informacją pasażerską. ;) Potrzebne jeszcze 80 solówek i nieco ponad setkę przegubowców.
80 solówek, bo teraz mamy 50 "szarpaków" z 2007 r. i 70 solarek z 2008 r., ale w tym roku dojedzie 40 autobusów, czyli (50+70)-40=80.
Z przegubowcami mam problem w rachunkach przez to że nie wiem czy i ile 88xx uda się skasować do przyszłego roku.
Bez "elektrodech" są jeszcze 42 autobusy na "Ostrobramskiej" z rocznika 2010: 8300-41.
Być może zamiast je kasować, rozważyłbym po prostu domontowanie im tych wyświetlaczy. Taka opcja działa już teraz w SU18 #8880.
Warto pokusić się o realizację tego celu, tak niewiele w sumie brakuje MZA. Takie wyświetlacze dają możliwość szybkiego wygenerowania "korali" jak jest krótkoterminowy objazd (choćby na jeden dzień). Oczywiście, trzeba dbać o konserwację wyświetlaczy, z czym MZA ma spory problem, widzę to np. w krótki Solbusach, którym pomimo wymiany całego osprzętu notorycznie nie działają ekrany podsuiftowe wewnątrz.

Obecne dostawy CNG oraz LNG wytną tylko 81xx i 82xx/84xx oraz Gdańszczaki, których jest dokładnie 150 sztuk, czyli tyle ile będzie przegubowych gazowców (99x 81xx i 50x 82xx/84xx do tego jeszcze 3x Gdańszczki) Co oznacza że żaden 88xx nie powinien zostać skasowany.

Przypominam, że 82xx i 84xx miały zostać skasowane po dostawie elekrobusów, a nie gazowców
Cytować
#5 Jurajczyk Śląski 2021-05-20 17:22
Cytuję michael112:
Ciekawe jaki będzie bilans taborowy przegubów po zakończeniu dostaw Solarisów i Autosanów z tego zamówienia? Bo ja już się pogubiłem biorąc pod uwagę to że za elektryki nie wycofano diesli w stosunku 1:1.

Z pewnością uda się wycofać serie 81xx, 82xx, 84xx i "gdańszczaki". Pytanie, czy starczy na wycofanie części 88xx?

Moim zdaniem, jeszcze jeden duży przetarg i moglibyśmy dojść do 100% taboru z pełną elektroniczną informacją pasażerską. ;) Potrzebne jeszcze 80 solówek i nieco ponad setkę przegubowców.
80 solówek, bo teraz mamy 50 "szarpaków" z 2007 r. i 70 solarek z 2008 r., ale w tym roku dojedzie 40 autobusów, czyli (50+70)-40=80.
Z przegubowcami mam problem w rachunkach przez to że nie wiem czy i ile 88xx uda się skasować do przyszłego roku.
Bez "elektrodech" są jeszcze 42 autobusy na "Ostrobramskiej" z rocznika 2010: 8300-41.
Być może zamiast je kasować, rozważyłbym po prostu domontowanie im tych wyświetlaczy. Taka opcja działa już teraz w SU18 #8880.
Warto pokusić się o realizację tego celu, tak niewiele w sumie brakuje MZA. Takie wyświetlacze dają możliwość szybkiego wygenerowania "korali" jak jest krótkoterminowy objazd (choćby na jeden dzień). Oczywiście, trzeba dbać o konserwację wyświetlaczy, z czym MZA ma spory problem, widzę to np. w krótki Solbusach, którym pomimo wymiany całego osprzętu notorycznie nie działają ekrany podsuiftowe wewnątrz.

Wg WGKM już 11 szarpaków wycofali, więc jest ich 39, a nie 50 i myślę, że jeszcze je zastąpią obecnie dostarczane SU12 CNG, i nie będą musiały czekać na wycofanie, aż do zmniejszenia planu brygadowego po wydłużeniu metra. Co do wycofania 88xx, będzie ciężko o rozpoczęcie ich wycofania, do czasu otwarcia przedłużeń M2 z obu stron, jednak jest to w mojej opinii możliwe, jednak myślę, że tu można myśleć o maksymalnie kilku w najgorszym stanie egzemplarzy.
Cytować
#4 . 2021-05-20 13:23
Cytuję michael112:
Ciekawe jaki będzie bilans taborowy przegubów po zakończeniu dostaw Solarisów i Autosanów z tego zamówienia? Bo ja już się pogubiłem biorąc pod uwagę to że za elektryki nie wycofano diesli w stosunku 1:1.

Z pewnością uda się wycofać serie 81xx, 82xx, 84xx i "gdańszczaki". Pytanie, czy starczy na wycofanie części 88xx?

Moim zdaniem, jeszcze jeden duży przetarg i moglibyśmy dojść do 100% taboru z pełną elektroniczną informacją pasażerską. ;) Potrzebne jeszcze 80 solówek i nieco ponad setkę przegubowców.
80 solówek, bo teraz mamy 50 "szarpaków" z 2007 r. i 70 solarek z 2008 r., ale w tym roku dojedzie 40 autobusów, czyli (50+70)-40=80.
Z przegubowcami mam problem w rachunkach przez to że nie wiem czy i ile 88xx uda się skasować do przyszłego roku.
Bez "elektrodech" są jeszcze 42 autobusy na "Ostrobramskiej" z rocznika 2010: 8300-41.
Być może zamiast je kasować, rozważyłbym po prostu domontowanie im tych wyświetlaczy. Taka opcja działa już teraz w SU18 #8880.
Warto pokusić się o realizację tego celu, tak niewiele w sumie brakuje MZA. Takie wyświetlacze dają możliwość szybkiego wygenerowania "korali" jak jest krótkoterminowy objazd (choćby na jeden dzień). Oczywiście, trzeba dbać o konserwację wyświetlaczy, z czym MZA ma spory problem, widzę to np. w krótki Solbusach, którym pomimo wymiany całego osprzętu notorycznie nie działają ekrany podsuiftowe wewnątrz.

Obecne dostawy CNG oraz LNG wytną tylko 81xx i 82xx/84xx oraz Gdańszczaki, których jest dokładnie 150 sztuk, czyli tyle ile będzie przegubowych gazowców (99x 81xx i 50x 82xx/84xx do tego jeszcze 3x Gdańszczki) Co oznacza że żaden 88xx nie powinien zostać skasowany.
Cytować
#3 michael112 2021-05-19 22:14
Ciekawe jaki będzie bilans taborowy przegubów po zakończeniu dostaw Solarisów i Autosanów z tego zamówienia? Bo ja już się pogubiłem biorąc pod uwagę to że za elektryki nie wycofano diesli w stosunku 1:1.

Z pewnością uda się wycofać serie 81xx, 82xx, 84xx i "gdańszczaki". Pytanie, czy starczy na wycofanie części 88xx?

Moim zdaniem, jeszcze jeden duży przetarg i moglibyśmy dojść do 100% taboru z pełną elektroniczną informacją pasażerską. ;) Potrzebne jeszcze 80 solówek i nieco ponad setkę przegubowców.
80 solówek, bo teraz mamy 50 "szarpaków" z 2007 r. i 70 solarek z 2008 r., ale w tym roku dojedzie 40 autobusów, czyli (50+70)-40=80.
Z przegubowcami mam problem w rachunkach przez to że nie wiem czy i ile 88xx uda się skasować do przyszłego roku.
Bez "elektrodech" są jeszcze 42 autobusy na "Ostrobramskiej" z rocznika 2010: 8300-41.
Być może zamiast je kasować, rozważyłbym po prostu domontowanie im tych wyświetlaczy. Taka opcja działa już teraz w SU18 #8880.
Warto pokusić się o realizację tego celu, tak niewiele w sumie brakuje MZA. Takie wyświetlacze dają możliwość szybkiego wygenerowania "korali" jak jest krótkoterminowy objazd (choćby na jeden dzień). Oczywiście, trzeba dbać o konserwację wyświetlaczy, z czym MZA ma spory problem, widzę to np. w krótki Solbusach, którym pomimo wymiany całego osprzętu notorycznie nie działają ekrany podsuiftowe wewnątrz.
Cytować
#2 Jurajczyk Śląski 2021-05-19 13:43
I bardzo dobrze, że skorzystali z tej opcji. :lol:
Cytować
#1 x 2021-05-19 13:30
Trafią na zajezdnię R-2 czy R-3? W komentarzach pod postem MZA pojawiają się dziwne informacje na ten temat.
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Ta strona używa plików cookies.
Pokaż mi więcej informacji na ten temat   
ROZUMIEM

Polecamy