Strona Główna

Zajezdnia R-2 Kleszczowa

MZA Warszawa - R-2 Kleszczowa

Zajezdnia funkcjonuje od 2 stycznia 1973 roku. Znajduje się przy ulicy Kleszczowej 28 i jest położona w dzielnicy Włochy. Do 2006 roku miała oznaczenie R-11. W pierwszych latach funkcjonowania tabor do obsługi linii został ściągnięty z innych zajezdni (były to popularne ogórki, czyli Jelcze MEX272 oraz przegubowe 021). Początkowo jej zadaniem była obsługa komunikacyjna rejonu Ochoty, Włoch oraz linii biegnących z Okęcia. W 1977 roku pojawiły się pierwsze Jelcze PR110U, co pozwoliło na kasację wszystkich przegubowych ogórków. PRki zagościły na zakładzie na 6 lat, do 1983 roku. W 1979 roku wpisano na stan pierwsze Ikarusy 280.11 i 280.26, co skutkowało stopniową kasacją MEXów. 3 lata później przyjechała pierwsza seria Ikarusów 260.04 (numery taborowe: 601-620). Przez 10 lat (1983-1993) na R-11 stacjonowały wyłącznie węgierskie pojazdy.

W październiku 1993 roku zakupiono 3 używane autobusy marki DAB-Leyland (rok produkcji 1979, numery taborowe: 6310, 6311, 6312, a później 6340, 6341, 6342) oraz jeden autobus marki DAB (rok produkcji 1985, numery taborowe 6314, a później 6344). W 1997 roku wpisano na stan 10 Jelczy M121M (czyli popularnych gniotów; numery taborowe: 4710-4719), zaś rok później przyjechały 4 sztuki (numery taborowe: 4810-4813). Na stan Kleszczowej w latach 1997-1999 roku wpisano łącznie 21 sztuk Neoplanów N4020 i 4 sztuki Neoplanów N4020TD (1997 - 11 sztuk [6710-6179 oraz 6740], 1998 - 10 sztuk [6810-6819], 1999 - 4 sztuki [6910-6913]). W 2001 roku na zajezdnię dostarczono 39 sztuk Solarisów Urbino 15 (numery taborowe: 8101-8139), które później zostały przeniesione na Woronicza i Redutową, gdyż Kleszczowa miała się stać jedyną zajezdnią, które eksploatuje Neoplany. 

W marcu 2007 roku na R-2 przyjechało 10 sztuk Solarisów Urbino 12 (numery taborowe: 1400-1409), jednak dwa miesiące później przeniesiono z R-1 na R-2 5 sztuk tych pojazdów (numery taborowe: 1115-1119). W 2012 roku z Kleszczowej zniknęły Ikarusy. Okres pomiędzy kasacją węgierskich pojazdów a dostawą Conecto był okresem, w którym na Kleszczowej nie było żadnych przegubowych autobusów. W tym samym roku na R-11 zawitało 20 sztuk Solarisów Urbino 10 (numery taborowe: 1040-1059), jak i 60 sztuk Mercedesów Conecto G (numery taborowe: 2200-2259). W 2014 roku na zakład przyjechało 47 Solbusów SM18 (numery taborowe: 2000-2046). Początek roku 2018 był okresem dostarczania nowych Mercedesów Conecto G. Autobusy wyróżniała m.in. biała czcionka wyświetlaczy. W 2019 roku rozpoczęły się dostawy nowych gazowców marki MAN, które poskutkują całkowitym wycofaniem z ruchu Solarisów Urbino 15. Dostawa ta spowodowała przeniesienie na zakład R-4 Stalowa Solarisów Urbino 12, wyprodukowanych w 2007 roku.

Obecnie na Kleszczowej stacjonują następujące pojazdy będące w ruchu liniowym (stan na 02.03.2020):

Model Ilostan Zakres numerów
Solaris Urbino 10 10 1050-1059
Solbus SM18 35 2000-2033; 2036
MAN Lion's City CNG 50 4200-4249
MAN Lion's City G CNG 50 (docelowo 60) 7200-7249
Mercedes Conecto G 105 2200-2259, 6200-6244
Solaris Urbino 18 60 5201-5260
  • Google StreetView: Klik!
  • Zdjęcia autobusów z Kleszczowej: Klik!

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Reklama