Strona Główna

Podsumowanie roku 2019

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość. 

Rok 2019 dobiega końca. Zachęcamy do lektury krótkiego opracowania, w którym wyszczególniliśmy najważniejsze naszym zdaniem wydarzenia w zakresie warszawskiej komunikacji miejskiej, które zaszły w minionym roku.

 


Styczeń:

13 stycznia, w związku z organizacją 27. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, uruchomiono specjalne linie W i 27F. W autobusach i tramwajach na rzecz fundacji kwestowali członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Tego samego dnia minął rok od założenia profilu WGKM na Instagramie. 10 dni później nasza strona obchodziła już piąte urodziny.


Luty:

W lutym, po wielu miesiącach procedury przetargowej, firma Hyundai została wybrana zwycięzcą największego w historii spółki przetargu na dostawę do 213 nowych tramwajów.

Otwarto także oferty w innym rekordowym przetargu na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Jedyną ofertę złożył wówczas Solaris.

Miejskie Zakłady Autobusowe zakupiły zabytkowy autobus Renault TN6 z 1933 roku, brata bliźniaka pojazdów marki Somua, kursujących po Warszawie w latach 1928-1949.

W związku z planami zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych w MZA, spółka ogłosiła przetarg na budowę w mieście 20 ładowarek do autobusów.

Z końcem miesiąca po raz ostatni na warszawskie ulice wyjechały Autosany firmy Europa Express City.

b_150_150_0_00_images_A296_1.jpgb_150_150_0_00_images_7100_ZwirkiiWigury_2.jpg


Marzec:

W nocy z 1 na 2 marca rozpoczęła się budowa nowych stacji metra na Bródnie i Zaciszu. Fragmenty najważniejszych ulic zostały wyłączone z ruchu, a kilkanaście linii autobusowych zmieniło trasy.

KM Łomianki ogłosiła przetarg na dostawę dwóch używanych autobusów klasy Mini. Rozstrzygnięcie zdecydowało później o zakupie pojazdów Autosan SanCity.

Pozytywnie rozstrzygnięto przetarg na dostawę 130 autobusów elektrycznych. Zgodnie z przewidywaniami, zwycięzcą została firma Solaris.

ZTM opublikował wstępny projekt zmian tras autobusów po wydłużeniu II linii metra na Targówek, tym samym rozpoczynając konsultacje społeczne w tej sprawie.


Kwiecień:

Na ulicach zadebiutowały gazowe MANy dostarczone do zajezdni "Kleszczowa" Miejskich Zakładów Autobusowych.

10 kwietnia Zarząd Transportu Miejskiego podpisał z firmą Arriva umowę na obsługę 50 brygad pojazdami klasy Mega. Do realizacji zadania wybrane zostały Solarisy Urbino 18 CNG IV generacji.


Maj:

1 maja 2019 roku rozpoczął się kolejny sezon kursowania Warszawskich Linii Turystycznych. Do oferty została w tym roku włączona Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa, oprócz tego pojawiły się nowe linie 36, 51 i 400, pierwszą od dawna linię regularnie obsługiwaną pojazdami marki Ikarus. Podobnie jak w zeszłych latach, na warszawskie ulice wyjechały także linie T i 100.

W nocy z 18 na 19 maja po raz kolejny odbyły się Zlot Zabytkowych Autobusów i Noc Muzeów.

19 maja, w związku z oficjalnym zakończeniem budowy stacji metra Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka, stacje udostępniono do zwiedzania chętnym pasażerom.

Ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie stacji metra Muranów i Plac Konstytucji.

Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczęły sprzedaż autobusów Jelcz Mastero, wystawiając na sprzedaż w formie licytacji pierwsze 28 sztuk. Używane pojazdy trafiły ostatecznie do Lublina, gdzie obecnie jeżdżą w barwach tamtejszego MPK.

b_150_150_0_00_images_6941_400_3_wgkm_1.jpgb_150_150_0_00_images_8V9A0452-Edit.jpg


Czerwiec:

Podpisana została umowa z formą Hyundai na dostawę 123 nowych tramwajów z opcją powiększenia o kolejne 90. Pierwsze pojazdy mają być dostarczone do Warszawy w 2021 roku.

Komunikacja Miejska Łomianki nabyła dwa używane Solarisy Urbino 12 nowej generacji.

Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił testowe wersje swoich nowych stron internetowych. Dotychczasowa witryna została rozdzielona na przeznaczoną dla pasażerów stronę WTP i oficjalną stronę ZTM, pozostała jednak dostępna w internecie.

Z końcem miesiąca na warszawskie ulice po raz ostatni wyjechały przegubowe Solarisy Mobilisu. Tym samym z ulic zniknęły ajenckie numery taborowe rozpoczynające się od litery A.


Lipiec:

22 lipca 2019 roku podpisano umowę na dostawę do Miejskich Zakładów Autobusowych 130 przegubowych Solarisów Urbino 18 o napędzie elektrycznym. Pierwsze pojazdy mają pojawić się w Warszawie już na początku 2020 roku.


Sierpień:

Z powodu budowy ostatniej stacji II linii metra czasowo zawieszono ruch tramwajów w rejonie ulicy Rembielińskiej. Zostało wówczas wybudowane zastępcze torowisko, okrążające teren budowy stacji.

28 sierpnia ZTM poinformował na konferencji prasowej o ostatecznym kształcie układu komunikacyjnego po przedłużeniu metra na Targówek. 

31 sierpnia rozpoczęto realizację kontraktu na obsługę linii przegubowymi Solarisami Arrivy. Tego dnia pierwsza partia pojazdów wyjechała do obsługi linii 175 i Z-1, uruchomionej wówczas z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego na Bródnie.

b_150_150_0_00_images_DSC_9420.jpgb_150_150_0_00_images_DSC_4058.jpg


Wrzesień:

8 września, jak co roku, linia 800 została wydłużona do Pociechy.

W piątek 13 września zakończyły się odbiory nowo wybudowanych stacji metra na Pradze i Targówku. Dwa dni pózniej, 15 września, stacje zostały oddane pasażerom, a linia metra oficjalnie przedłużona. Przejazdy linią M2 były tego dnia bezpłatne.

W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, 21 września po raz kolejny zorganizowano Dni Transportu Publicznego. W tym roku impreza odbyła się na terenie zajezdni MZA "Ostrobramska" oraz Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów przy ulicy Obozowej. Uruchomiono specjalne linie dowozowe D i K, chętni po raz pierwszy od dawna mieli także możliwość przejazdu w przyczepie Jelcza "Ogórka".

Następnego dnia kolejne atrakcje dla pasażerów przygotowały Metro Warszawskie, Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. Tego dnia, w związku z Europejskim Dniem bez Samochodu, przejazdy komunikacją miejską były bezpłatne.

28 i 30 września weszły w życie zmiany tras w układzie linii autobusowych przewidziane po przedłużeniu metra do "Trockiej".


Październik:

5 października odbyło się oficjalne pożegnanie warszawskich Jelczy. Zorganizowano wówczas wystawę taboru na terenie nieczynnej od 2013 roku zajezdni "Redutowa", przejazd w szyku paradnym przez miasto, a także dzienny i nocny przejazd fotograficzny.

7 października pierwszy testowy pociąg metra dojechał do stacji "Księcia Janusza".

W październiku sąd rozstrzygnął oddalił odwołania złożone w przetargu na dostawę 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra, tym samym jasne stało się, że nowe pociągi zostaną dostarczone przez firmę Škoda. Niedługo później firma zaprezentowała pierwsze wizualizacje pociągów.

15 października zakończyło się przenoszenie Solarisów Urbino 12 potocznie zwanych "szarpakami" na "Stalową".

Szybka Kolej Miejska poinformowała o zerwaniu kontraktu na dostawę 13 nowych pociągów Elf 2 z Pesą Bydgoszcz. Jako powód decyzji podano niedotrzymywanie przez wykonawcę przyjętych w harmonogramie terminów.

21 października wprowadzono szereg zmian w układzie komunikacyjnym Białołęki, w celu poprawy dojazdu do lokalnych szkół.

Pod koniec miesiąca przeprowadzone zostały także konsultacje społeczne w sprawie wyglądu nowych tramwajów Hyundai Rotem. Pasażerowie mieli możliwość zagłosowania na jeden z trzech zaproponowanych wariantów w internecie oraz tradycyjnie, w najważniejszych punktach przesiadkowych miasta.

W ostatnim tygodniu miesiąca z ulic zjechał ostatni Jelcz Mastero, kończąc epokę autobusów tej marki w Warszawie.

W październiku podpisano także umowę na przedłużenie linii tramwajowej z Nowodworów do Winnicy. Prace na 900-metrowym odcinku powierzono firmie Balzola.

b_150_150_0_00_images_48912C_4942_wgkm.jpgb_150_150_0_00_images_C.jpg


Listopad:

1 listopada uruchomiono przystanek kolejowy Warszawa Powązki, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Duchnickiej.

4 listopada po raz kolejny uruchomiona została specjalna linia MPP, służąca osobom potrzebującym. Do obsługi oddelegowano, podobnie jak w zeszłym roku, Solarisy Urbino 15 o numerach taborowych 8725 i 8760.

Z okazji Święta Niepodległości uruchomiono specjalną linię tramwajową N, obsługiwaną taborem zabytkowym.

19 listopada rozpoczęły się testy elektrycznego Mercedesa Citaro. Pojazdowi nadano numer 943 i skierowano go do obsługi linii 117.

W listopadzie podpisana została umowa na zaprojektowanie stacji metra Muranów i Plac Konstytucji, a także wybrany został wykonawca studium III linii między Gocławiem a Stadionem.

Pod koniec miesiąca ustalony został harmonogram odbiorów nowych stacji metra na Woli. Przewidziano udostępnienie stacji pasażerom 4 kwietnia 2020 roku.

30 listopada na ulice Prostą i Kasprzaka wróciły tramwaje. Odcinek zamknięty był od lipca 2017 roku z powodu budowy metra.


Grudzień:

Opublikowana została wstępna propozycja zmian w układzie komunikacyjnym po otwarciu nowych stacji metra na Woli. Tym samym rozpoczęły się konsultacje społeczne w tej sprawie, które potrwają do lutego przyszłego roku.

W mikołajki już po raz trzeci na tory wyjechały świątecznie udekorowane pociągi metra. Na linię M1 skierowano reklamujący świąteczny film pociąg serii 81, a na linię M2 pociąg Inspiro, podobnie jak w zeszłym roku pozbawiony reklam. W weekend po mikołajkach uruchomiono także specjalne linie tramwajową i autobusową.

7 grudnia uroczyście uruchomiono iluminację na Trakcie Królewskim. Nie zabrakło w niej akcentów komunikacyjnych.

15 grudnia uruchomiono bezpośrednie pociągi z Łodzi Fabrycznej na warszawskie lotnisko. Po raz pierwszy w historii na przylotniskowej stacji pojawiły się pociągi nienależące do KM lub SKM. Tego też dnia, w związku z budową przystanku Warszawa Targówek, skierowano pociągi linii S3 przez stację Warszawa Gdańska, tworząc niespotykane dotąd połączenie linii obwodowej z linią piaseczyńską.

W grudniu podpisana została umowa na projekt linii tramwajowej do Wilanowa. Zwycięzcą w postępowaniu okazała się firma Progreg.

Na sprzedaż wystawiono ostatnie Jelcze Mastero, które dwa miesiące wcześniej zostały wycofane z ruchu.

W nocy z 20 na 21 grudnia po raz ostatni na warszawskie ulice wyjechał Solaris Urbino 15, potocznie nazywany "deskorolką". Ostatnią obsługiwaną przez te pojazdy linią okazała się być linia N36, a ostatnim pojazdem Solaris o numerze taborowym 8718.

W związku z planami uruchomienia własnej komunikacji miejskiej przez gminę Raszyn, zapowiedziana została likwidacja linii L23.

Na koniec roku pojawiła się także informacja o ogłoszeniu przez KM Łomianki przetargu na zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów.

b_150_150_0_00_images_DSC_4196.jpgb_150_150_0_00_images_8718_N36.jpg


Drodzy Czytelnicy, Użytkownicy i Goście! Dziękujemy, że byliście z nami przez ten rok i mogliście śledzić powyższe zmiany wraz z nami. Dziękujemy za konstruktywne komentarze, kulturalne dyskusje, opublikowane przez Was zdjęcia, śledzenie naszej działalności zarówno na portalu, w galerii, jak i w mediach społecznościowych.
Życzymy Wam wszelkiej pomyślności w nadchodzącym roku 2020! Do siego roku!

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Reklama