Strona Główna

Komunikacja miejska w trakcie pandemii koronawirusa

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

Pandemia koronawirusa ma swoje odzwierciedlenie w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W tym opracowaniu dotyczącym znajdziesz kalendarz wydarzeń i podejmowanych decyzji, a także inne informacje dotyczące funkcjonowania transportu publicznego w Aglomeracji Warszawskiej.

Historia wydarzeń:

29 maja 2020 roku w rządowym rozporządzeniu zawarto informację o kolejnym poluzowaniu limitów pasażerów w komunikacji zbiorowej. Według nowych przepisów, których wejście w życie przewidziano na 1 czerwca, przewidziano możliwość zajęcia przez pasażerów 100% miejsc siedzących albo 50% ogółu miejsc przy jednoczesnym pozostawieniu połowy liczby miejsc siedzących niezajętych. Więcej informacji.

19 maja 2020 roku operator systemu Veturilo, spółka Nextbike Polska, złożył wnioski o postępowanie restrukturyzacyjne i ogłoszenie upadłości, jako bezpośrednią przyczynę podając m.in. obniżenie przychodów spowodowane wprowadzonym z powodu epidemii zakazem korzystania z rowerów miejskich. Więcej informacji.

18 maja 2020 roku weszły w życie nowe limity pasażerów w komunikacji zbiorowej, zakładające maksymalną liczbę osób w pojeździe równą 30% całkowitej jego pojemności.

15 maja 2020 roku warszawski Ratusz przekazał informację o odwołaniu tegorocznej Nocy Muzeów, przełożonej wcześniej na wrzesień i podjęciu się ponownej organizacji imprezy dopiero w maju 2021 roku.

13 maja 2020 roku premier RP potwierdził informację o zwiększeniu limitu pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej z 50% liczby miejsc siedzących do 30% całkowitej pojemności (jednak nadal przy zachowaniu zajętości co najwyżej połowy dostępnych miejsc siedzących). Wejście zmian w życie zaplanowano na poniedziałek 18 maja.

Stan epidemii oraz związane z nim wdrożone limity pasażerów w komunikacji spowodowały konieczność odłożenia decyzji o przekształceniu linii 345 w linię całotygodniową. Bezpośrednim argumentem ze strony ZTM była niewystarczająca liczba kierowców dyspozycyjnych do pracy w dni weekendowe. Pierwotnie zmiana taka miała nastąpić 9 majaWięcej informacji.

8 maja 2020 roku ukazała się informacja o projekcie zwiększenia maksymalnej liczby pasażerów w pojazdach z 50% liczby miejsc siedzących do 30% całkowitej pojemności. Więcej informacji.

6 maja 2020 roku przywrócono funkcjonowanie systemów rowerów miejskich, w tym Veturilo.

30 kwietnia 2020 roku poinformowano o przedłużeniu funkcjonowania linii MPP w nowej formule do 31 lipca. Pierwotnie linia miała zakończyć kursowanie wraz z ostatnim dniem kwietnia.

30 kwietnia 2020 roku opublikowano projekt aktualizacji rządowego rozporządzenia, w którym przewidziano zakończenie zakazu korzystania z rowerów miejskich po 5 maja. W związku z tym na 6 maja zaplanowane zostało ponowne uruchomienie systemu Veturilo

25 kwietnia 2020 roku poinformowano o spowodowanym epidemią przesunięciu terminu otwarcia nowych stacji metra na Bródnie na rok 2022, co oznacza minimum półroczne opóźnienie. Ze względów bezpieczeństwa zdecydowano się na uruchomienie jedynie jednej tarczy drążącej tunele. Na zmiany w harmonogramie wpływ miały także trudności kadrowe, w tym trudność ze sprowadzeniem do Warszawy międzynarodowych specjalistów i konieczność odbywania przez pracowników dwutygodniowej kwarantanny.

24 kwietnia 2020 roku podjęto decyzję o nieuruchamianiu w bieżącym roku Warszawskich Linii Turystycznych, zarówno autobusowych (100, 400) i tramwajowych (T, 36), jak i wodnych. 

22 kwietnia 2020 roku prezydent Warszawy zwrócił się do rządu z prośbą o liberalizację obostrzeń dotyczących maksymalnej liczby osób w pojazdach komunikacji miejskiej, ze względu na rosnącą liczbę pasażerów. Analogiczny apel został wystosowany także przez Unię Metropolii Polskich, która zgłosiła postulat ograniczenia liczby pasażerów do 50% ogółu miejsc (nie tylko siedzących).

21 kwietnia 2020 roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że obowiązujące od 25 marca ograniczenia maksymalnej liczby osób w pojazdach komunikacji miejskiej nie powinny być w najbliższym czasie znoszone.

21 kwietnia 2020 roku prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski osobiście zwrócił się do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego z postulatem zniesienia zakazu korzystania z rowerów miejskich.

17 kwietnia 2020 roku opublikowany został podlegający konsultacjom społecznym projekt rozporządzenia dotyczący ograniczeń związanych z pandemią, w którym przewidziano bezterminowe wydłużenie zakazu korzystania z rowerów miejskich. Instytucje miejskie w ramach konsultacji wniosły postulat zniesienia zakazu.

17 kwietnia 2020 roku Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. Komunikacji Rowerowej skierował do Ministerstwa Zdrowia kolejne pismo, w którym wniesiono o zniesienie zakazu korzystania z systemów rowerów miejskich.

16 kwietnia 2020 roku wszedł w życie nakaz zakrywania ust i nosa w komunikacji miejskiej. Na wniosek Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej z obowiązku zwolniono kierowców i motorniczych niemających bezpośredniego kontaktu z pasażerami.

9 kwietnia 2020 roku przedłużono dotychczas obowiązujące restrykcje oraz zapowiedziano wprowadzenie obowiązku zakrywania nosa i ust w przestrzeni publicznej, co obejmuje także środki komunikacji zbiorowej. Nakaz miał wejść w życie od 16 kwietnia 2020 roku

6 kwietnia 2020 roku, w związku z zakończeniem akcji "Lot do domu" przywrócono całodzienne kursowanie pociągów linii S2, S3 i RL do lotniska Chopina.

Pomimo trwającej pandemii, 4 kwietnia 2020 roku zostały uruchomione trzy nowe stacje na wolskim odcinku II linii metra. W celu uniknięcia gromadzenia się dużych skupisk pasażerów przy stacji Księcia Janusza, tymczasowo odłożono w czasie wprowadzenie zmian w układzie linii autobusowych. 

Od 3 kwietnia 2020 roku obowiązuje nowa regulacja dotycząca systemów wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Systemy te muszą być wyłączone.

2 kwietnia 2020 roku przesunięto przystanek linii MPP z placu Hallera na Namysłowską 01.

1 kwietnia 2020 roku wszedł w życie zakaz korzystania z rowerów miejskich. Tego samego dnia Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej zwrócił się do Kancelarii Premiera z prośbą o ponowne przeanalizowanie zasadności tego zakazu.

31 marca 2020 roku zapowiedziano zawieszenie działalności systemów rowerów miejskich od dnia 1 kwietnia.

31 marca 2020 roku podjęto decyzję o odwołaniu zaplanowanej akcji "Rowerowy Maj".

30 marca 2020 roku wprowadzono także specjalne rozkłady jazdy na liniach L35, L36, L37 i L38, ograniczające kursowanie linii wyłącznie do godzin szczytu.

30 marca 2020 roku weszły w życie specjalne rozkłady "epidemiczne", obejmujące korekty wprowadzone po przeprowadzanych pomiarach napełnień. Szczegóły zmian

Od nocy 26/27 marca 2020 roku zwolniono kierowców linii nocnych z obowiązku zatrzymania na przystankach "na żądanie" na których nie czekają pasażerowie, pod warunkiem braku pasażerów w autobusie.

Od 25 marca 2020 roku ponownie zostały wprowadzone rozkłady jazdy dnia roboczego. Na drzwiach pojazdów pojawiły się specjalne plakaty określające maksymalną liczbę osób w pojeździe i obligujące pasażerów do zachowania odstępu.

b_150_150_0_00_images_max_liczba-768x543.pngb_150_150_0_00_images_odleglosc-724x1024.png

24 marca 2020 roku premier poinformował o wprowadzeniu od kolejnego dnia ograniczenia liczby osób podróżujących środkami komunikacji do połowy liczby miejsc siedzących.

Ostatni tydzień marca przyniósł informację o prawdopodobnym opóźnieniu startu tarcz drążących metro na Bródnie, z powodu niemożności przeprowadzenia certyfikacji u niemieckiego producenta oraz braków kadrowych. Pierwotnie pierwsza z tarcz miała rozpocząć drążenie na początku kwietnia.

Zarząd Transportu Miejskiego wydał 23 marca 2020 roku zalecenie puszczania autobusów przegubowych na brygady, które do tej pory były obsługiwane solówkami. Więcej informacji

Decyzją Urzędu Miasta, od 23 marca 2020 roku wprowadzone zostały sobotnie rozkłady jazdy. Szczegóły zmian | Zmiany obsługowe od 23 marca

Na wniosek Urzędów Gmin, od 23 marca 2020 roku w powiecie legionowskim i wołomińskim zaszły zmiany w funkcjonowaniu linii lokalnych. Zawieszone zostały linie L44 i L50. Zmienione zostały rozkłady jazdy linii L31 i L33, a linie L34, L41 i L49 kursują według świątecznych rozkładów jazdy.

21 marca 2020 roku do trasy działającej w nowej formule linii MPP dodano przystanki przy Metrze Stadion Narodowy, Jana Olbrachta, rondzie "Radosława" i placu Hallera.

Od 20 marca 2020 roku, z powodu organizacji akcji "Lot do domu" i wykorzystaniu przylotniskowej stacji do potrzeb rozwozu pasażerów samolotów, ograniczono kursowanie pociągów linii S2, S3 i RL. W godz. 16:15 - 18:30 pociągi kursowały wyłącznie do stacji Warszawa Służewiec. W zamian uruchomiono zastępczą linię autobusową Z, a także wprowadzono wzajemne honorowanie biletów SKM i KM na odcinku do Warszawy Wschodniej oraz biletów KM w autobusach 175, 188 i Z.

20 marca 2020 roku została udostępniona informacja o przełożeniu terminu Nocy Muzeów. Pierwotnie wydarzenie miało odbyć się w nocy z 16 na 17 maja 2020 roku. Nowy planowany termin to druga połowa września 2020 roku.

17 marca 2020 roku zmieniono formułę linii MPP (Mobilnego Punktu Poradnictwa) na mobilne miejsce wydawania paczek żywnościowych, z postojami zaplanowanymi przy Dworcu Wschodnim, placu Zawiszy, Nowolipkach i parku Traugutta.

Od 17 marca 2020 roku ograniczona została praca Punktów Obsługi Pasażerów WTP. Zamkniętych zostało 12 z 22 punktów. 

Od nocy z 16 na 17 marca 2020 roku zaczęła obowiązywać zmiana charakteru przystanków warunkowych (na żądanie) na stałe. Zmiana dotyczy również linii nocnych.

W związku z zamknięciem szkół i uczelni wyższych, od 16 marca 2020 roku zawieszone zostało kursowanie autobusów szkolnych, tj. linii 304, 323, 332 i 379. Zawieszone zostały także kursy skrócone na linii 114 na trasie Metro Młociny - Młociny UKSW.

14 marca 2020 roku strefy bezpieczeństwa pojawiły się we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej, również w autobusach z dużą kabiną i tramwajach.

13 marca 2020 roku na ulice wyjechały pierwsze autobusy z tzw. strefą bezpieczeństwa, obejmującą pierwsze drzwi i pierwszy rząd siedzeń. Były to autobusy z tzw. małą kabiną.

4 marca 2020 roku o godzinie 16:00 podjęto decyzję o wyłączeniu ciepłych guzików w pojazdach komunikacji miejskiej. 


Inne informacje:

Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził nadzwyczajne rozwiązanie w związku z pandemią koronawirusa. Pasażerowie, którzy nie będą korzystać z komunikacji miejskiej, mogą złożyć wniosek o zawieszenie biletu długookresowego. W specjalnym formularzu wystarczy wpisać numer karty. Zawiesić można bilety 30- i 90-dniowe, a także Bilety Metropolitarne. 

Koleje Mazowieckie zamknęły część kas biletowych. Ponadto, zawieszone zostało wydawanie przedmiotów, które trafiły do Punktu Rzeczy ZnalezionychWięcej informacji o procedurach zwrotu biletu w Kolejach Mazowieckich.

Opcję zwrotu biletów okresowych uruchomiła także Warszawska Kolej DojazdowaWięcej informacji.

Wprowadzone zostały specjalne procedury dezynfekcji pojazdów. Wykorzystywane są specjalne środki bakteriobójcze. Pojazdy są dezynfekowane codziennie na zajezdni.

Oprócz zmian wymienionych powyżej, na bieżąco dokonywane były korekty rozkładów pojedynczych linii, takie jak przesuwanie lub dokładanie kursów, a także wcześniejsze rozpoczynanie szczytów komunikacyjnych.


W związku z zaistniałą sytuacją, zalecane jest częste mycie rąk i niewychodzenie z domu bez konieczności. Przy korzystaniu z transportu publicznego warto zachować odpowiednie odległości od innych osób. W przypadku wystąpienia objawów choroby COVID-19, należy natychmiastowo poinformować stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego.

b_150_150_0_00_https___www.wtp.waw.pl_wp-content_uploads_sites_2_2020_03_Koronawirus-1.jpg

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Ta strona używa plików cookies.
Pokaż mi więcej informacji na ten temat   
ROZUMIEM

Polecamy