Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.
Zarząd Transportu Miejskiego opublikował plan postępowań przetargowych na 2022 rok. Oprócz zamówień na obsługę promów, statków pasażerskich i tramwajów wodnych, ogłoszone zostaną także przetargi na obsługę linii lokalnych oraz linii w ramach komunikacji miejskiej w Warszawie.
Zestawienie planowanych przetargów w 2022 roku:
Przetarg | Orientacyjna wartość zamówienia w zł netto | Planowany termin wszczęcia procedury przetargowej |
Świadczenie usługi przewozu regularnego w ramach systemu komunikacji miejskiej łączącego obszar Gmin Góra Kalwaria, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów z Warszawą | 28 912 000 zł | Styczeń 2022 |
Świadczenie usługi przewozu regularnego systemu komunikacji miejskiej łączącego obszar Gmin Wiązowna, Otwock, Józefów i Karczew z Warszawą | 17 500 000 zł | Styczeń 2022 |
Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej w formie rejsów statkiem pasażerskim z Warszawy do Serocka | 300 000 zł | Marzec 2022 |
Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej w formie przepraw promowych | 600 000 zł | Marzec 2022 |
Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej w formie rejsów tramwajem wodnym | 30 000 zł | Marzec 2022 |
Usługi regularnego przewozu osób wykonywane w ramach komunikacji miejskiej na liniach autobusowych nadzorowanych przez ZTM na całej sieci komunikacyjnej | 700 000 000 zł | Marzec 2022 |
Komentarze
Podobno poszedł wniosek o 12 autobusów elektrycznych z programu Ministerstwa Środowiska, ale nie wiadomo kiedy zostanie zaakceptowany, przetarg może być w tym albo w przyszłym roku. Raczej nie ma planów na kolejne zakupy z własnej kieszeni, ewentualnie można będzie zgłosić zakup autobusów jako inwestycję do funduszu Polskiego Ładu.
To widocznie przegapiłem tą informację. W każdym bądź razie - ten model jest już w produkcji prawie pięć lat, a na razie oferowany jest tylko w wersji diesel. Aczkolwiek Warszawa jest dość sporym rynkiem na autobusy miejskie, więc mam nadzieję, że jak już zacznie się przetarg, to część producentów wymyśli na tą okazję jakieś nowe modele, które ajenci będą mogli zaoferować.
Jednak SU 10,5 CNG jest zapowiedziany, że będzie. O Urbino 9 CNG, gdzieś była o nim mowa, ale temat niestety ucichł. Raczej przerobienie autobusów z lat 90. i początku tego wieku na trolejbusy to nie problem, jednak czy z rozwojem elektroniki to jest możliwe? Myślę, że wielkość butli, to nie byłby główny problem w Urbino 9.
Tylko, że SU10,5 CNG to też by był prototyp, więc na tej samej zasadzie Solaris mógłby stworzyć SU9 CNG. Ewentualnie może być problem ze zmieszczeniem standardowej instalacji CNG w takim autobusie, ale swego czasu widziałem nawet trolejbusy na bazie MANa NM223, to uważam, że wszystko jest możliwe.
211 po budowie kolejnych bloków na Żeraniu też zyska pasażerów, jednak już na północnej części trasy może nie być ciekawie, jeśli ta linia będzie kandydatem do awansu (może całodzienne 333 z nieco wydłużoną trasą zastąpi 211 na tym odcinku, no ale to jednak znowu potrzebne są 9-metrowce), jednak myślę, że ta linia zostanie wydłużenia do Bródna Podgrodzia przez Metro Bródno. Ale póki co mamy zaledwie 4 potencjalne linie, a gdzie reszta.
No to wtedy dostosują i na linie które mogą być na U10,5 bez problemu jak np. 161, 164 czy 320 trafią one, a na te gdzie nie może być taki długi wóz to wyślą Otokary.
1. Jedyna alternatywa jaka mi przychodzi na myśl to MMI Urby City CNG, ale to już pojazd MINI.
2. Na ile z obecnych linii 9-metrowych nie wjedzie lub nie ma potrzeby wysyłania 12-metrowców?
3. Kto powiedział, że następca Mobilisa musi jeździć na tych samych liniach i brygadach co Urbino 8,9 LE?
4. Na pewno nie ogłoszą przetargu na autobusy diesla, debiut ma być niedługo przed wyborami samorządowymi, to byłby strzał w stopę dla ratusza, jednak jeśli zdecydują się na CNG, to niestety będą pewnie nietanie i prototypowe egzemplarze...
PS. Na szczęście jeszcze następcy Urbino 8,9 LE załapią się na normę Euro 6, niestety następcy Otokara już będą musieli spełniać Euro 7, co może znacznie bardziej zwiększyć opłacalność dostarczenia pojazdów właśnie na prąd, no chyba, że zdążą do tego czasu opanować napęd wodorowy...
Wyobrażacie sobie elektryka midi na linii typu 305?
Najlepiej by było, że jak ZTM wymaga elektryków to niech sam postawi ładowarki, ewentualnie ułoży plan tak, żeby autobusy miały czas na dojazd do zajezdni i naładowanie.
Tylko, to już autobusy o całkowicie innej konstrukcji, gdzie nie muszą się zmieścić na trasach obecnych 8,9 LE. Na diesle nie ma mowy, nawet jeśli to by było Euro 6, to politycznie byłby strzał w stopę, teraz Gdańsk się z nimi pożegnał.
Nie nie będzie, prędzej ZTM zdecyduje o przetargu na Diesle niż na Elektryki. Obecnie z CNG mogą być bez problemu SU10,5 CNG.
Tak, z tym, że większość umów kończy się dokładnie 31 grudnia(tylko 1. Arriva 30 listopada 2024), więc teoretycznie cały rok zostaje na przeprowadzenie przetargu i przygotowanie przewoźnika.
Wraz z końcem 2023 roku.
Tylko jeszcze jedna rzecz musiała by zaistnieć przetarg na konkretne linie a nie jak teraz jest na całą aglomeracje. Żeby ZTM nie mieszał liniami.Oraz jakaś umowa z MZA że po 8 latach eksploatacji odkupi ładowarki postawione przez ajenta. Jak by zaistniały te dwa przesłania to i ajenci mogli by się pokusić o elektryki.
Za niedługo schodzą 9-metrowe SU 8,9 LE, następca CNG musiałby niestety być prototypową serią, więc jednak czy aby na pewno nie będzie elektryków? Za niedługi czas wchodzi Euro 7, co może odczuć nawet napęd CNG, w postaci wyższej ceny zakupu za pojazd i nie wiem, czy wtedy to już się będzie ajentom opłacać (żeby nie było wolę autobusy na CNG).
A w 2026 Michalczewski i ewentualnie reszta kontraktów Arrivy?
Ale jeśli chodzi o autobusy midi, to nie ma zbyt dużego wyboru modeli na CNG. Łatwiej w tej klasie pozyskać elektryki. Np. nowy Solaris U9 IV ma być tylko w wersji elektrycznej.
Raczej nie gdyz jak agent ma je ładować na mieście?? Ładowarki są własnością mza. A ajrntom nie opłaca się montować ładowarek na okres 8 lat (koszty ładowarki pozwolenia wykup lub dzierżawa gruntu itp.) Dodając do tego to że ztm miesza liniami dla agentów to wogole odpada. Myślę że narazie zostanie CNG a w przyszłości moze napęd wodowlrowy ale to odległe czasy.
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.