Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.
19 stycznia 2022 roku ukazało się nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej. W rozdziale dziewiątym pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące warunków pracy prowadzących, zgodnie z którymi operator będzie musiał dostosować krańce.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, operator będzie musiał zapewnić kierującym pojazdami możliwość skorzystania z toalety podstawowej nie rzadziej niż co 180 minut pracy oraz z pomieszczenia socjalnego nie rzadziej niż co 240 minut pracy.
Toaleta podstawowa to zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 metrów od miejsca postoju pojazdu pomieszczenie:
Pomieszczenie socjalne to zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 metrów od miejsca postoju pojazdu pomieszczenie:
Ponadto, jeżeli na krańcu planuje się przebywanie jednocześnie więcej niż 10 osób, toalety powinny być podzielone na damską i męską. Rozporządzenie dopuszcza także możliwość zawarcia umowy z podmiotem zewnętrznym w celu udostępnienia prowadzącym pojazdów toalety lub pomieszczenia socjalnego.
Na wdrożenie powyższych rozwiązań operatorzy mają 36 miesięcy.
W warszawskim układzie komunikacyjnym nowe przepisy mogą wywołać niemałe zamieszanie. Faktem jest, że na części linii autobusowych kierowcy mają dostęp wyłącznie do prowizorycznej toalety przenośnej (Toi-Toi). Ponadto, w rozporządzeniu pojawia się zapis, że to operator, a nie organizator będzie zobowiązany do zapewnienia pomieszczeń, co może okazać się dosyć kłopotliwe, biorąc pod uwagę liczne zmiany obsługowe, fakt, że pętle autobusowe nie należą do operatorów oraz że wiele operatorów może korzystać z jednej pętli. Należy jednak podkreślić, że to krok w dobrą stronę, zapewniający prowadzącym pojazdów odpowiednie warunki higieny pracy podczas przerw.
Komentarze
Przewoźnik na F jeździ autobusami dalekobieżnymi, w których są montowane toalety. Co w tym dziwnego?
I dobrze niech postawia nawet kontenery w których jest ogrzewanie, normalna toaleta, miejsce do odpoczynku I zjedzenia posiłku. I może być na jednym krańcu wazne żeby rozkłady były tak ułożone że przerwa będzie na tych właśnie krancach.
Ten socjal dotyczy tylko komunikacji miejskiej.
W Warszawie wystarczy takie tematy podciągnąć pod ekspediowane krańce i po zawodach.
I na Podgrodziu.
I na Wiatracznej.
Na P+R jest oddzielna toaleta dla kierowców na klucz, w której jest jakaś zamknięta kanciapa, gdzie można na spokojnie zrobić pokój socjalny. Co do udostępniania kierowcom pozostałych ekspedycji ZTM to zgadzam się, że jest to kompletne nieporozumienie - klucze nie pasują i jeżeli nikt nie siedzi to nie można z nich skorzystać.
Proszę pamiętać, że krańce takie jak Metro Młociny, metro Marymont, P+R al.Krakowska, Esperanto należą do ZTM i dostęp do nich w tej chwili jest ograniczony tylko wtedy kiedy ktoś na nich siedzi. Inaczej nie ma możliwości aby do nich wejść. Na P+R al. Krakowska to ja nawet sobie nie wyobrażam jak kierowcy mają spędzać przerwe razem w jednym pomieszczeniu z ekspedytorem. Dostęp do ekspedycji tramwajowych dla kierowców jest bardzo ograniczony
Ekspedycje są na pętlach: Żerań FSO, Chomiczówka, Metro Trocka, Pl. Hallera, Marysin, Winnica, Międzylesie, Wilanów, Sadyba, Stegny, Metro Wilanowska, Szczęśliwice, Ursus Niedźwiadek, Stare Bemowo, Os. Górczewska, Dw. Centralny, P+R. Al. Krakowska, Dw. Wschodni (Lubelska), Esperanto, Metro Młociny i Metro Marymont + ekspedycje tramwajowe (jeżeli coś pominąłem lub pomyliłem to proszę o pomoc i korektę
Na wszystkich pozostałych krańcach nie ma pomieszczeń socjalnych, trudno byłoby wszystkie wypisać
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.