Strona Główna

Nowe rozporządzenie w sprawie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

19 stycznia 2022 roku ukazało się nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej. W rozdziale dziewiątym pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące warunków pracy prowadzących, zgodnie z którymi operator będzie musiał dostosować krańce.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, operator będzie musiał zapewnić kierującym pojazdami możliwość skorzystania z toalety podstawowej nie rzadziej niż co 180 minut pracy oraz z pomieszczenia socjalnego nie rzadziej niż co 240 minut pracy.

Toaleta podstawowa to zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 metrów od miejsca postoju pojazdu pomieszczenie:

  • wyposażone we właściwe środki higieny osobistej;
  • mające oświetlenie wewnętrzne;
  • z zapewnioną obsługą w zakresie zachowania czystości;
  • przyłączone do sieci energetycznej, kanalizacyjnej oraz wodociągowej;
  • mające ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.

Pomieszczenie socjalne to zlokalizowane w odległości nie większej niż 250 metrów od miejsca postoju pojazdu pomieszczenie:

  • ogrzane, wentylowane;
  • mające oświetlenie wewnętrzne;
  • wyposażone w umywalkę z bieżącą wodą zdatną do picia;
  • wyposażone we właściwe środki higieny osobistej;
  • mające urządzenia do zagotowania wody i podgrzania posiłku;
  • mające miejsca siedzące dla pracowników;
  • mające toaletę;
  • z zapewnioną obsługą w zakresie zachowania czystości;
  • przyłączone do sieci energetycznej, kanalizacyjnej oraz wodociągowej;
  • mające ograniczony dostęp dla osób z zewnątrz.

Ponadto, jeżeli na krańcu planuje się przebywanie jednocześnie więcej niż 10 osób, toalety powinny być podzielone na damską i męską. Rozporządzenie dopuszcza także możliwość zawarcia umowy z podmiotem zewnętrznym w celu udostępnienia prowadzącym pojazdów toalety lub pomieszczenia socjalnego.

Na wdrożenie powyższych rozwiązań operatorzy mają 36 miesięcy.

W warszawskim układzie komunikacyjnym nowe przepisy mogą wywołać niemałe zamieszanie. Faktem jest, że na części linii autobusowych kierowcy mają dostęp wyłącznie do prowizorycznej toalety przenośnej (Toi-Toi). Ponadto, w rozporządzeniu pojawia się zapis, że to operator, a nie organizator będzie zobowiązany do zapewnienia pomieszczeń, co może okazać się dosyć kłopotliwe, biorąc pod uwagę liczne zmiany obsługowe, fakt, że pętle autobusowe nie należą do operatorów oraz że wiele operatorów może korzystać z jednej pętli. Należy jednak podkreślić, że to krok w dobrą stronę, zapewniający prowadzącym pojazdów odpowiednie warunki higieny pracy podczas przerw.

Link do rozporządzenia

Komentarze   

#18 Jacek 2022-01-24 09:55
Ważny krok w dobrą stronę. Przykładowo zwolnione zostało miejsce na Centralnym po linii 109, a mimo to kierowcy obsłuobsługujący 517 muszą korzystać z prowizorycznej toalety na przelotowym przystanku "Centrum 03". Jest gorzej, niż za komuny.
Cytować
#17 x 2022-01-23 16:55
Cytuję Adrian:
Cytuję fraktal:
Ja myślę, że większe zamieszanie niż w Warszawie może to rozporządzenie wywołać na liniach międzymiastowych przewoźnika na f na przykład. Teraz, jako że jest toaleta w pojazdach postoje na przystankach są ograniczone często do minimum, a kierowcy najczęściej korzystają z tej samej toalety w wozie, co pasażerowie. W Warszawie wprowadzić można SWLe także na autobusach i kierowca będzie zmieniał wóz i linię w trakcie pracy tak jak jest w tramwajach. :P Wiem, nie tego kierowcy oczekują zapewne, ale to się może tym skończyć.
Korzystają z toalety w wozie?? Ty czasami czytasz przed wysłaniem swoje dzieła?

Przewoźnik na F jeździ autobusami dalekobieżnymi, w których są montowane toalety. Co w tym dziwnego?
Cytować
#16 Olo 2022-01-23 15:54
Cytuję XD:
180 minut to 3 godziny, więc pamiętajcie, że to oznacza, że punkt socjalny/kibel powinien być minimum na jednym krańcu danej linii, a nie obydwu. I będzie to w zupełności wystarczało. Zaznaczam też właśnie, że nie musi to być ekspedycja, wystarczy zwykły kontener podpięty do mediów! Żaden śmieszny ludek wpisujący godziny do tabelek i stawiający pieczątki nie jest potrzebny. Już teraz jest to śmieszne, wszystko jest w komputerach, a oni tam siedzą i wpisują w tabelki jak w latach 80. XX wieku XD.

I dobrze niech postawia nawet kontenery w których jest ogrzewanie, normalna toaleta, miejsce do odpoczynku I zjedzenia posiłku. I może być na jednym krańcu wazne żeby rozkłady były tak ułożone że przerwa będzie na tych właśnie krancach.
Cytować
#15 XD 2022-01-23 13:06
180 minut to 3 godziny, więc pamiętajcie, że to oznacza, że punkt socjalny/kibel powinien być minimum na jednym krańcu danej linii, a nie obydwu. I będzie to w zupełności wystarczało. Zaznaczam też właśnie, że nie musi to być ekspedycja, wystarczy zwykły kontener podpięty do mediów! Żaden śmieszny ludek wpisujący godziny do tabelek i stawiający pieczątki nie jest potrzebny. Już teraz jest to śmieszne, wszystko jest w komputerach, a oni tam siedzą i wpisują w tabelki jak w latach 80. XX wieku XD.
Cytować
#14 alojz 2022-01-23 10:28
Cytuję fraktal:
Ja myślę, że większe zamieszanie niż w Warszawie może to rozporządzenie wywołać na liniach międzymiastowych przewoźnika na f na przykład.

Ten socjal dotyczy tylko komunikacji miejskiej.
Cytować
#13 SP45-116 2022-01-23 09:37
Tak było na Białorusi, czyli chyba w dawnym ZSRR. Linia musi mieć ejspedycję, czyli też pomieszczenie socjalne, więc w takim Minsku wszystkie linie w krzaki rozpoczynają z większych pętli wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę.

W Warszawie wystarczy takie tematy podciągnąć pod ekspediowane krańce i po zawodach.
Cytować
#12 Adrian 2022-01-23 08:38
Cytuję fraktal:
Ja myślę, że większe zamieszanie niż w Warszawie może to rozporządzenie wywołać na liniach międzymiastowych przewoźnika na f na przykład. Teraz, jako że jest toaleta w pojazdach postoje na przystankach są ograniczone często do minimum, a kierowcy najczęściej korzystają z tej samej toalety w wozie, co pasażerowie. W Warszawie wprowadzić można SWLe także na autobusach i kierowca będzie zmieniał wóz i linię w trakcie pracy tak jak jest w tramwajach. :P Wiem, nie tego kierowcy oczekują zapewne, ale to się może tym skończyć.
Korzystają z toalety w wozie?? Ty czasami czytasz przed wysłaniem swoje dzieła?
Cytować
#11 ashir 2022-01-23 08:15
Cytuję fraktal:
Ja myślę, że większe zamieszanie niż w Warszawie może to rozporządzenie wywołać na liniach międzymiastowych przewoźnika na f na przykład. Teraz, jako że jest toaleta w pojazdach postoje na przystankach są ograniczone często do minimum, a kierowcy najczęściej korzystają z tej samej toalety w wozie, co pasażerowie. W Warszawie wprowadzić można SWLe także na autobusach i kierowca będzie zmieniał wóz i linię w trakcie pracy tak jak jest w tramwajach. :P Wiem, nie tego kierowcy oczekują zapewne, ale to się może tym skończyć.
O jakim przewoźniku międzymiastowym mówisz? FlixBus? Tutaj to mały problem, kierowca najwyżej zjedzie na MOP, tak jak to ma teraz miejsce. Gorszy problem może być z liniami gminnymi (w tym naszymi lokalnymi).
Cytować
#10 fraktal 2022-01-23 02:21
Ja myślę, że większe zamieszanie niż w Warszawie może to rozporządzenie wywołać na liniach międzymiastowych przewoźnika na f na przykład. Teraz, jako że jest toaleta w pojazdach postoje na przystankach są ograniczone często do minimum, a kierowcy najczęściej korzystają z tej samej toalety w wozie, co pasażerowie. W Warszawie wprowadzić można SWLe także na autobusach i kierowca będzie zmieniał wóz i linię w trakcie pracy tak jak jest w tramwajach. :P Wiem, nie tego kierowcy oczekują zapewne, ale to się może tym skończyć.
Cytować
#9 Olo 2022-01-23 00:02
Kiedyś były na praktycznie na każdym krańcu. I komu to przeszkadzało??
Cytować
#8 łowca 2022-01-22 23:59
Cytuję Rysiek:
Jest jeszcze ekspedycja na Witolinie.

I na Podgrodziu.
Cytować
#7 łowca 2022-01-22 23:56
Cytuję Rysiek:
Jest jeszcze ekspedycja na Witolinie.

I na Wiatracznej.
Cytować
#6 Rysiek 2022-01-22 20:39
Jest jeszcze ekspedycja na Witolinie.
Cytować
#5 Matej 2022-01-22 20:08
Cytuję Gość:
Cytuję Matej:
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Jest jakiś spis, które pętle nie spełniają wymagań?


Ekspedycje są na pętlach: Żerań FSO, Chomiczówka, Metro Trocka, Pl. Hallera, Marysin, Winnica, Międzylesie, Wilanów, Sadyba, Stegny, Metro Wilanowska, Szczęśliwice, Ursus Niedźwiadek, Stare Bemowo, Os. Górczewska, Dw. Centralny, P+R. Al. Krakowska, Dw. Wschodni (Lubelska), Esperanto, Metro Młociny i Metro Marymont + ekspedycje tramwajowe (jeżeli coś pominąłem lub pomyliłem to proszę o pomoc i korektę :-) )

Na wszystkich pozostałych krańcach nie ma pomieszczeń socjalnych, trudno byłoby wszystkie wypisać ;-)


Proszę pamiętać, że krańce takie jak Metro Młociny, metro Marymont, P+R al.Krakowska, Esperanto należą do ZTM i dostęp do nich w tej chwili jest ograniczony tylko wtedy kiedy ktoś na nich siedzi. Inaczej nie ma możliwości aby do nich wejść. Na P+R al. Krakowska to ja nawet sobie nie wyobrażam jak kierowcy mają spędzać przerwe razem w jednym pomieszczeniu z ekspedytorem. Dostęp do ekspedycji tramwajowych dla kierowców jest bardzo ograniczony


Na P+R jest oddzielna toaleta dla kierowców na klucz, w której jest jakaś zamknięta kanciapa, gdzie można na spokojnie zrobić pokój socjalny. Co do udostępniania kierowcom pozostałych ekspedycji ZTM to zgadzam się, że jest to kompletne nieporozumienie - klucze nie pasują i jeżeli nikt nie siedzi to nie można z nich skorzystać.
Cytować
#4 Gość 2022-01-22 20:05
Cytuję Matej:
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Jest jakiś spis, które pętle nie spełniają wymagań?


Ekspedycje są na pętlach: Żerań FSO, Chomiczówka, Metro Trocka, Pl. Hallera, Marysin, Winnica, Międzylesie, Wilanów, Sadyba, Stegny, Metro Wilanowska, Szczęśliwice, Ursus Niedźwiadek, Stare Bemowo, Os. Górczewska, Dw. Centralny, P+R. Al. Krakowska, Dw. Wschodni (Lubelska), Esperanto, Metro Młociny i Metro Marymont + ekspedycje tramwajowe (jeżeli coś pominąłem lub pomyliłem to proszę o pomoc i korektę :-) )

Na wszystkich pozostałych krańcach nie ma pomieszczeń socjalnych, trudno byłoby wszystkie wypisać ;-)


Proszę pamiętać, że krańce takie jak Metro Młociny, metro Marymont, P+R al.Krakowska, Esperanto należą do ZTM i dostęp do nich w tej chwili jest ograniczony tylko wtedy kiedy ktoś na nich siedzi. Inaczej nie ma możliwości aby do nich wejść. Na P+R al. Krakowska to ja nawet sobie nie wyobrażam jak kierowcy mają spędzać przerwe razem w jednym pomieszczeniu z ekspedytorem. Dostęp do ekspedycji tramwajowych dla kierowców jest bardzo ograniczony
Cytować
#3 wtparz 2022-01-22 20:01
Jeszcze jest na Gocławiu
Cytować
#2 Matej 2022-01-22 18:10
Cytuję Jurajczyk Śląski:
Jest jakiś spis, które pętle nie spełniają wymagań?


Ekspedycje są na pętlach: Żerań FSO, Chomiczówka, Metro Trocka, Pl. Hallera, Marysin, Winnica, Międzylesie, Wilanów, Sadyba, Stegny, Metro Wilanowska, Szczęśliwice, Ursus Niedźwiadek, Stare Bemowo, Os. Górczewska, Dw. Centralny, P+R. Al. Krakowska, Dw. Wschodni (Lubelska), Esperanto, Metro Młociny i Metro Marymont + ekspedycje tramwajowe (jeżeli coś pominąłem lub pomyliłem to proszę o pomoc i korektę :-) )

Na wszystkich pozostałych krańcach nie ma pomieszczeń socjalnych, trudno byłoby wszystkie wypisać ;-)
Cytować
#1 Jurajczyk Śląski 2022-01-22 18:04
Jest jakiś spis, które pętle nie spełniają wymagań?
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Wyszukiwarka

Kliknij, aby zobaczyć

Ta strona używa plików cookies.
Pokaż mi więcej informacji na ten temat   
ROZUMIEM

Polecamy