Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.
W związku z zakończeniem eksploatacji Jelczy M121M przez Miejskie Zakłady Autobusowe pojawił się artykuł o zachowaniu dwóch historycznych pojazdów. Pojawiły się komentarze, że owe Jelcze nadal jeżdżą po ulicach. W związku z tym, w poniższym artykule chcielibyśmy wyjaśnić różnice pomiędzy Jelczem M121M a M121I/4.
Jelcz M121M to niskowejściowy model autobusu, który zadebiutował na ulicach w 1995 roku. Pojazdy były wyposażone w silniki firmy MAN lub Mercedes (M121MB) oraz skrzynię biegów VOITH lub ZF. Ich cechą charakterystyczną był głośny dźwięk silnika spowodowany niedostatecznym wyciszeniem komory silnika. Do Warszawy pojazdy były dostarczane w latach 1995-1998. Popularnie był nazywany "gniotem". W latach 2005-2007 w Jelczańskich Zakładach Autobusowych 33 autobusy przeszły modernizację, która obejmowała m.in. wymianę przedniej i tylnej ściany. Eksploatację gniotów z klasycznym wyglądem zakończono w 2014 roku, zaś zmodernizowanych - pod koniec 2017 roku. Dwie sztuki zachowano jako pojazdy historyczne, zaś kilka odkupiło KM Łomianki i aktualnie są wykorzystywane do obsługi linii 150 i 750. Przegubowym odpowiednikiem M121M jest M181M, popularnie nazywany "odkurzaczem".
W 2007 roku w przetargu na zakup 50 12-metrowych autobusów zwyciężyła firma Polskie Autobusy, która zaoferowała model M121I/4 - była to zmodernizowana wersja popularnego modelu M121M. Zmiany obejmowały wygląd zewnętrzny, wnętrze, układ napędowy i materiały konstrukcyjne. Autobusy wyposażono w silniki firmy Iveco oraz skrzynię biegów VOITH, spełniające normę EURO IV. Pojazdy były dostarczane od listopada 2007 roku do marca 2008 roku. W 2009 roku MZA dokupiły jeszcze 4 autobusy od nieistniejącego już producenta. Pojazdy te są nadal eksploatowane przez Miejskie Zakłady Autobusowe.
Wizualnie:
M121M:
M121I/4:
Filmy na Youtube: