Jelcz M121M a M121I/4

Strona Główna

Jelcz M121M a M121I/4

Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.

W związku z zakończeniem eksploatacji Jelczy M121M przez Miejskie Zakłady Autobusowe pojawił się artykuł o zachowaniu dwóch historycznych pojazdów. Pojawiły się komentarze, że owe Jelcze nadal jeżdżą po ulicach. W związku z tym, w poniższym artykule chcielibyśmy wyjaśnić różnice pomiędzy Jelczem M121M a M121I/4.

Jelcz M121M

Jelcz M121M to niskowejściowy model autobusu, który zadebiutował na ulicach w 1995 roku. Pojazdy były wyposażone w silniki firmy MAN lub Mercedes (M121MB) oraz skrzynię biegów VOITH lub ZF. Ich cechą charakterystyczną był głośny dźwięk silnika spowodowany niedostatecznym wyciszeniem komory silnika. Do Warszawy pojazdy były dostarczane w latach 1995-1998. Popularnie był nazywany "gniotem". W latach 2005-2007 w Jelczańskich Zakładach Autobusowych 33 autobusy przeszły modernizację, która obejmowała m.in. wymianę przedniej i tylnej ściany. Eksploatację gniotów z klasycznym wyglądem zakończono w 2014 roku, zaś zmodernizowanych - pod koniec 2017 roku. Dwie sztuki zachowano jako pojazdy historyczne, zaś kilka odkupiło KM Łomianki i aktualnie są wykorzystywane do obsługi linii 150 i 750. Przegubowym odpowiednikiem M121M jest M181M, popularnie nazywany "odkurzaczem".

b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001__MG_9702-Edit.jpgb_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10008_4733_alejaSolidarnosci.jpg

Jelcz M121I/4

W 2007 roku w przetargu na zakup 50 12-metrowych autobusów zwyciężyła firma Polskie Autobusy, która zaoferowała model M121I/4 - była to zmodernizowana wersja popularnego modelu M121M. Zmiany obejmowały wygląd zewnętrzny, wnętrze, układ napędowy i materiały konstrukcyjne. Autobusy wyposażono w silniki firmy Iveco oraz skrzynię biegów VOITH, spełniające normę EURO IV. Pojazdy były dostarczane od listopada 2007 roku do marca 2008 roku. W 2009 roku MZA dokupiły jeszcze 4 autobusy od nieistniejącego już producenta. Pojazdy te są nadal eksploatowane przez Miejskie Zakłady Autobusowe. 

b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10008_4951_Targowa.jpgb_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001_IMG_5390-Edit.jpg

Różnice

  • Numery taborowe: M121M - 45xx, 46xx, 47xx, 48xx; M121I/4 - 49xx.
  • Rok produkcji: M121M - 1995-1998, M121I/4 - 2007-2009.
  • Silnik: M121M/MB - MAN/Mercedes (w Warszawie tylko MAN), M121I/4 - Iveco

Wizualnie:

M121M:

b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001_IMG_1987-Edit-3.jpgb_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10083_4590_N03_wgkm_p.jpg

M121I/4:

b_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10001_IMG_5411-Edit.jpgb_150_150_0_00_.._galeria_albums_userpics_10083_4925_E-9_wgkm_p.jpg

Filmy na Youtube:

Komentarze   

#5 PN 2018-02-05 21:17
Cytuję Jakub:
Cytuję P:
Cytat:
...33 autobusy przeszły modernizację, która obejmowała m.in. wymianę przedniej i tylnej ściany.
W tych wozach podmieniono całe nadwozie, czyli zamontowano kompletne nowe pudła.


Nowe pudło dostał tylko 4590, a pozostałe po prostu przeszły modernizację przodu, tyłu i kabiny
Wszystkie dostawały nowe pudła, stare szły na kasację, bo się do niczego nie nadawały. Polecam obejrzeć #4861 na TWB.
Cytować
#4 Jakub 2018-02-05 20:42
Cytuję P:
Cytat:
...33 autobusy przeszły modernizację, która obejmowała m.in. wymianę przedniej i tylnej ściany.
W tych wozach podmieniono całe nadwozie, czyli zamontowano kompletne nowe pudła.
Nowe pudło dostał tylko 4590, a pozostałe po prostu przeszły modernizację przodu, tyłu i kabiny
Cytować
#3 P 2018-02-04 22:46
Cytat:
...33 autobusy przeszły modernizację, która obejmowała m.in. wymianę przedniej i tylnej ściany.
W tych wozach podmieniono całe nadwozie, czyli zamontowano kompletne nowe pudła.
Cytować
#2 Matej 2018-02-04 22:38
Cytuję Coffee:
Jelcze z silnikiem Mercedesa miały oznaczenie M121MB


Tak, tak, doprecyzuję już to :-) Dzięki wielkie :-)
Cytować
#1 Coffee 2018-02-04 22:18
Jelcze z silnikiem Mercedesa miały oznaczenie M121MB
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież