Kliknij na tytuł artykułu, aby przeczytać całą jego zawartość.
W piątek 28 października na torach warszawskiego metra po raz pierwszy pojawiła się z pasażerami nowa Škoda Varsovia. Debiut pojazdu został poprzedzony uroczystością na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty, po której, około godz. 10:30, skład został włączony do ruchu na I linii metra.
Przetarg, w ramach którego dostarczony został pociąg, ogłoszony został w maju 2017 roku (Więcej szczegółów), a rozstrzygnięty rok później. Umowę ze Škodą miasto podpisało natomiast na początku 2020 roku. Zakładano wówczas, że pierwszy skład dotrze do Warszawy w ciągu 20 miesięcy. Pandemia i opóźnienia dostaw wpłynęły jednak na przesunięcie tego terminu – pierwszy pociąg ostatecznie pojawił się w Warszawie w kwietniu tego roku. Umowa obejmuje łącznie dostawę 37 sześciowagonowych składów, a prawo opcji dopuszcza zwiększenie liczby zamówionych pociągów do 45.
Przypomnijmy, że od ostatniego debiutu pociągu z pasażerami na torach warszawskiego metra minęło już ponad 9 lat – pierwszy pociąg Inspiro z pasażerami pojawił się bowiem na trasie linii M1 6 października 2013 roku. Przypomnijmy, że wówczas metro składało się jedynie z jednej linii, 23 km i 21 stacji. Obecnie sieć z wynikiem dwóch linii, 41,5 km i 39 stacji jest więc prawie dwukrotnie dłuższa, co ma swoje odzwierciedlenie również w potrzebach taborowych przewoźnika.
W piątek 28 października skład kursować będzie na linii M1, natomiast od soboty 29 października ma wyjechać na tory linii M2.