Powrót do głównego menu działu "Inwestycje"
W październiku 2015 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę 1,5 kilometrowego odcinka, który jest przedłużeniem obecnej trasy tramwajowej na Tarchomin do Nowodworów. Nowa krańcówka jest zlokalizowana za skrzyżowaniem ulicy Światowida z Hanki Ordonówny i została przystosowana wyłącznie dla tramwajów dwukierunkowych.
Na Nowodwory pojechała linia 2, która wzbogaciła się o dwa dodatkowe przystanki - Štefánika i Nowodwory. Powstała także nowa podstacja trakcyjna. Najlepszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum ZUE i Strabag, wyceniając swoje prace na 31,6 mln zł brutto. 7 czerwca została podpisana umowa, a wykonawca miał 8 miesięcy na realizację zamówienia. Budowa trasy tramwajowej oznaczała przebudowę skrzyżowań, które występują na planowanej trasie (pojawiła się m.in. sygnalizacja świetlna przy Rondzie Ligi Morskiej i Rzecznej oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Książkową).
W dalekiej perspektywie planowane jest także poszerzenie ulicy Światowida po dwa pasy w każdą stronę. Pierwotnie chciano poszerzyć ulicę do 3 pasów, aczkolwiek inicjatywa spotkała się z dużym sprzeciwem mieszkańców. Po obu stronach ulicy mają się także znaleźć chodniki i ścieżki dla rowerów. Zlikwidowana zostanie także obecna pętla autobusowa na Nowodworach, która zostanie zastąpiona długą zatoką przystankową. Ostatnimi czasy zrezygnowano jednak z poszerzenia głównej arterii Tarchomina i Nowodworów. Więcej informacji po kliknięciu na link.
W czwartym etapie inwestycji powstanie 800 metrów torów, które zostaną zakończone rozjazdem umożliwiającym zmianę kierunku. Nowe dwa przystanki pojawią się przy skrzyżowaniu ulicy Światowida z Dzierzgońską i Dionizosa. Przetarg na budowę torów zostanie ogłoszony w 2018 roku. Tramwajem pojedziemy prawdopodobnie pod koniec 2019 roku.
Docelowo ulica Światowida wraz z trasą tramwajową ma będzie przedłużona do ulicy Modlińskiej, gdzie będzie się znajdowała pętla Winnica, przy której docelowo ma powstać duży węzeł przesiadkowy. Pętlę uda się prawdopodobnie wybudować do 2021 roku, a węzeł wraz z parkingiem - do 2023.
Schemat trasy:
Objazdy związane z budową trasy tramwajowej:
Etap 1 - Zamknięte skrzyżowanie ulic Światowida i Hanki Ordonówny, czas trwania: 15.07.2016r. - 21.08.2016r.
101 | METRO MŁOCINY - ... - Światowida - Stefanika - Strumykowa - Światowida - NOWODWORY |
126 | CH TARGÓWEK - ... - Mehoffera - Światowida - Świętosławskiego - TARCHOMIN |
186 | SZCZĘŚLIWICE - ... - Mehoffera - Stefanika - Strumykowa - Światowida - NOWODWORY |
211 | ŻERAŃ FSO - ... - Ordonówny - Strumykowa - Światowida - ... - BUKÓW |
509 | GOCŁAW - ... - Mehoffera - Stefanika - Strumykowa - Światowida - NOWODWORY |
518 | DW. CENTRALNY - ... - Światowida - Stefanika - Odkryta - Dzierzgońska - Światowida - NOWODWORY |
741 | CHOTOMÓW - ... - Modlińska - Mehoffera - Światowida - Świętosławskiego - TARCHOMIN |
N01 | URSYNÓW PŁN. - ... - Światowida - Stefanika - Strumykowa - Światowida - NOWODWORY |
N03 | URSYNÓW PŁN. - ... - Światowida - Stefanika - Strumykowa - Światowida - NOWODWORY |
N13 | DW. CENTRALNY - ... - Światowida - Stefanika - Odkryta - Dzierzgońska - Światowida - NOWODWORY |
N63 | DW. CENTRALNY - ... - Światowida - Stefanika - Strumykowa - Ordonówny - .... - CHOTOMÓW |
Etap 2 - Zamknięcie skrzyżowań: Strumykowa i Światowida, Štefánika i Światowida, czas trwania: od 22.08.2016r. do 25.09.2016r.
101 | METRO MŁOCINY – … – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
126 | Utrzymanie trasy z etapu pierwszego |
186 | SZCZĘŚLIWICE – … – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
211 |
ŻERAŃ FSO – … – Mehoffera – Ordonówny – Odkryta – Sprawna – … – BUKÓW Ponadto uruchomione zostaną dodatkowe kursy linii 211 na trasie DĄBRÓWKA WIŚLANA – ĆWIKLIŃSKIEJ. |
509 | GOCŁAW – … – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
516 | ŻERAŃ FSO – … – Nowodworska – Odkryta – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
518 | DW. CENTRALNY – … – Porajów – Świderska – Mehoffera – Nowodworska – Odkryta – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
741 | Przywrócenie stałej trasy (z czasową korektą w obrębie krańca NOWODWORY) |
N01 | URSYNÓW PŁN. – … – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
N03 | URSYNÓW PŁN. – … – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
N13 | DW. CENTRALNY – … – Światowida – Mehoffera – Nowodworska – Odkryta – Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
N63 | DW. CENTRALNY – … – Ćmielowska – Światowida – Mehoffera – Strumykowa – Hanki Ordonówny – … – CHOTOMÓW |
W dniach 21.08 - 3.09 linia 2 była skrócona do tymczasowego krańca Mehoffera, a linia 17 (od 20.08 do 4.09) do pętli Metro Młociny. W dniach 20.08 i 4.09 linia 2 była zawieszona w związku z montażem i demontażem rozjazdu nakładkowego.
W dniu 25.09.2016r. o godzinie 22:00 ponownie otwarto ulicę Światowida. Ponadto, utrzymano kraniec linii 126 na Tarchominie, a N13 kursuje nadal ulicami Odkrytą i Nowodworską.
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił propozycję zmian związanych z uruchomieniem trasy tramwajowej na Nowodwory. Likwidacji miałyby ulec linie: 314, 511 i E-8, a trasy zmieniłyby linie: 101 i 518. Szczegóły konsultacji.
Od 19.12.2016r. linia 126 wróciła na swoją podstawową trasę.
Do budowy zawrotki na Nowodworach wykorzystano pierwszy w Polsce tramwajowy rozjazd z krzyżownicą głębokorowkową. Informacje na temat tej technologii dostępne są pod tym linkiem.
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił planowane zmiany związane z uruchomieniem trasy tramwajowej na Nowodwory. Więcej informacji po kliknięciu na link.
Inwestycja została ukończona 7 lutego 2017 roku. Tego samego dnia testowy tramwaj przemierzył nowy odcinek. Pierwsze liniowe tramwaje linii 2 pojechały 27 lutego 2017 roku.
Dzień wcześniej została uruchomiona okolicznościowa linia tramwajowa N. Jej obsługę stanowiły cztery wagony - 3 Jazzy 128N Duo (numery taborowe: 3617, 3620, 3630) oraz wagon typu K o numerze taborowym 445. Na otwarcie nowej trasy tramwajowej przybyło mnóstwo mieszkańców Białołęki. Pierwszym pasażerom okolicznościowej linii wręczano pamiątkowe certyfikaty. W wagonach był także słodki poczęstunek. Linia kursowała w godzinach 13:00-18:00. Obsługę stanowili członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. O godzinie 12:00 wyruszyły także dwa tramwaje, które były oznaczone jako linia 2, na pokładzie których znaleźli się m.in. wiceprezydent m. st. Warszawy Renata Kaznowska oraz dyrektor ZTM Wiesław Witek.
Więcej informacji o inwestycji po kliknięciu na link!
Fotorelacja: więcej informacji po kliknięciu na link.
W październiku 2018 roku Tramwaje Warszawskie wysłały informację o planowanym przetargu. Oznacza to, że zostanie on w najbliższym czasie ogłoszony.
W maju 2019 roku, Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę linii tramwajowej. Więcej informacji o przetargu po kliknięciu na link
Przetarg na budowę linii tramwajowej wygrała firma Balzola. Więcej informacji po kliknięciu na link
W grudniu 2019 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze na nowym odcinku, które objęły wycinkę drzew, przesunięcie przystanku autobusowego Grzymalitów 02 i ogrodzenie terenu.
Stan prac na marzec 2020:
Stan prac na maj 2020:
Stan prac na sierpień 2020:
fot. karmat // wgkm.waw.pl
Objazdy związane z budową trasy tramwajowej:
Zamknięta ul. Dzierzgońska - od 7 sierpnia do 29 października 2020 roku
211 | ŻERAŃ FSO – … – J. Mehoffera – H. Ordonówny – Odkryta – Sprawna – … – BUKÓW |
516 | ŻERAŃ FSO – … – Nowodworska – Odkryta – H. Ordonówny – Światowida – NOWODWORY |
N13 | NOWODWORY – Światowida – H. Ordonówny – Odkryta – M. Štefánika – Światowida – … – DW. CENTRALNY |
Stan prac na listopad 2020:
18 listopada 2020 roku Tramwaje Warszawskie pochwaliły się filmem obrazującym stan prac budującej się trasy tramwajowej - link do filmu
Przewoźnik, w komunikacie prasowym poinformował, że zostały wykonane już wszystkie prace ziemne, roboty przygotowawcze oraz fundamenty pod słupy do sieci trakcyjnej. Zamontowanych zostało 3000 metrów szyn oraz 29 słupów, a także wszystkie rozjazdy.