Systemy Informacji Pasażerskiej

Wiele polskich miast jest jednolite w SIPy, które tworzą niekiedy spójny system (np. można sprawdzić położenie autobusu w komórce). W warszawskich autobusach zamontowane są sterowniki czterech firm. 

1. R&G Mielec

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Autosan M09LE SanCity A261-A276, A281-A296 2015 - 2016
MAN NG313 3301-3381, 39xx 2001 - 2002
Solaris Urbino 10 1000-1015 2010
Solaris Urbino 12 1100-1119, 1400-1409, 1500-1509 2007
Solaris Urbino 12 1800-1869 2008
Jelcz M121M 764-768 (KM Łomianki) 1995 - 1998
Jelcz M121I 49xx 2007 - 2009
Solaris Urbino 15 80xx, 86xx, 87xx, 89xx 1999 - 2002
MAN Lion's City G 3382-3384 2006
Solaris Urbino 18 81xx 2007
Solaris Urbino 18 8300-8341 2010
Solaris Urbino 18 8800-8879 2008
Solaris Urbino 18 8880-8899 2009
Solaris Urbino 18 82xx, 8401-8440 2005

R&G Plus:

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
MAN Lion's City G 34xx 2010

Pojazd o numerze taborowym 3434 został wyposażony w elektroniczną brygadówkę oraz sterownik SRG-6000P.

R&G SRG-6000:

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Ursus C12LFE CitySmile 1990-1999 2017
Mercedes-Benz Conecto LF 44xx 2017
Mercedes-Benz Conecto G 62xx 2017
MAN Lion's City B100 (PKS Grodzisk Mazowiecki) 9301-9305 2017
Solaris Urbino 12 (PKS Grodzisk Mazowiecki) 9311-9359 2017
Solaris Urbino 12 Hybrid (Arriva) 9401-9405 2016
Solaris Urbino 12 (Arriva) 9411-9459 2016
Scania CN280UB 4x2 EB CNG (Michalczewski) 9671-9699 2018
Otokar Vectio C (Arriva) 9061-9094 2018

2. NovaMedia:

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Solbus SM10 1020-1039 (niektóre mają wymienione na R&G) 2011
Solbus SM10 1060-1079 (niektóre mają wymienione na R&G) 2013
Solaris Urbino 12 1411-1430 2015
Solbus SM12 12xx (niektóre mają wymienione na R&G) 2012
Solaris Urbino 12 Electric 19xx 2015
Solaris Urbino 18 8441-8465 (niektóre maja wymienione na MacroSystem) 2014
Solaris Urbino 18 52xx 2015 - 2016
Solaris Urbino 18 54xx 2015
Solbus SM18 LNG 73xx (niektóre mają wymienione na R&G) 2014 - 2015
Solbus SM18 20xx 2015
Mercedes Conecto G 22xx (niektóre mają wymienione na R&G) 2012

3. MacroSystem

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Solaris Urbino 10 1040-1059 2012
Solaris Urbino 12 1520-1555 2011
Solaris Urbino 12 Electric (IV gen) 1911-1920 2018
Solaris Urbino 18 8342-8369 2011
Solaris Urbino 18 Hybrid 8396-8399 2011
Solaris Urbino 18 8500-8579 2011
Solaris Urbino 18 8580-8595 2013
Solaris Urbino 18 A701-A754 2011
Ursus CitySmile 12LF (KM Łomianki) 762, 763 2018

4. Pixel

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Solaris Urbino 12 (KM Łomianki) Wszystkie pojazdy (z wyjątkiem M121M) nd.

5. SiMS

Czytaj więcej: Systemy Informacji Pasażerskiej

Pojazd: Numery taborowe: Rok produkcji:
Solaris Urbino 8,9LE (Mobilis) 9201 - 9254 2016
MAN Lion's City Hybrid (Mobilis) 9501 - 9560 2018
Mercedes Conecto G (Mobilis) 9801 - 9854  2016 

Informacja dotycząca zdjęć:

  • 1 zdjęcie - zdjęcie ze strony elektroda.pl
  • 2 zdjęcie - fot. R&G
  • 3 zdjęcie - fot. R&G
  • 4 zdjęcie - fot. R&G
  • 5 zdjęcie - fot. Kleszczu, www.wgkm.waw.pl
  • 6 zdjęcie - fot. phototrans.pl
  • 7 zdjęcie - fot. infobus.pl
  • 8 zdjęcie - fot. SiMS

Mobilis

Mobilis (Mobilis Sp. z o.o.) to jeden z przewoźników obsługujących warszawską komunikację na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. W Warszawie debiutował na początku czerwca 2003 roku, przejmując obsługę 50 brygad 10-metrowymi Solarisami Urbinetto.

Zajezdnia przewoźnika znajduje się przy ulicy Posag 7 Panien 8, na terenach dawniej należących do ZM Ursus. W latach 2011-2016 autobusy stacjonowały również na zajezdni Utrata przy ulicy Zabranieckiej 4, a w latach 2009-2011 na zajezdni Żerań przy ulicy Jagiellońskiej 67A - teren ten dzisiaj służy jako plac do nauki jazdy. 

W latach 2008-2009 firma garażowała również swoje pojazdy na terenie dawnej zajezdni R-12 Piaseczno.

Mobilis to niekwestionowany weteran wśród ajentów świadczących usługi dla warszawskiego ZTM. W parku taborowym przewoźnika przewinęły się takie pojazdy jak rodzina Solarisów Urbino (8,6, 8,9, 10 (Urbinetto), 12 i 18), nowsze Mercedesy Conecto G oraz Jelcze Libero i Autosany Solina, z czego dwie ostatnie marki sprawiały pasażerom największe kłopoty. Mobilis obsługiwał na zlecenie ZTM linie lokalne L-6 i L-7 autobusami VDL Berkhof Procity. Ponadto, jest właścicielem wielu PKS-ów w Polsce i obsługuje komunikację miejską w innych miastach, m.in. w Krakowie. Obsługuje także zamknięte przewozy pracownicze. Pracownikom przewoźnik zapewnia tzw. ekstrówki, czyli autobusy dowożące ich do miejsca pracy - w tym przypadku zajezdni Ursus. 

Obsługa linii na zlecenie ZTM Warszawa przez Mobilis:

Kontrakt Od kiedy Do kiedy
50 brygad (Solaris Urbinetto) - A3xx 01.06.2003 31.05.2013
50 brygad (Solaris Urbino 12) - w późniejszym okresie liczba autobusów została zmniejszona - A1xx 01.07.2007 08.06.2018
50 brygad (20x Autosan Solina, 30x Jelcz Libero) - A1xx 01.03.2008  31.12.2015
50 brygad (30x Solaris Urbino 12, 20x Solaris Urbino 8,6) 01.10.2009 30.11.2016
50 brygad (Solaris Urbino 18) - A7xx 01.02.2010 31.12.2018
L-6, L-7 01.01.2014 31.12.2014
100 brygad (50x Solaris Urbino 8,9LE, 50x Mercedes Conecto G) 09.08.2016 31.12.2023
50 brygad (MAN Lion's City Hybrid) 09.06.2018 31.12.2025

Siedziba firmy: ul. Posag 7 Panien 8, 02-495 Warszawa

Linki:

Galeria:

Czytaj więcej: MobilisCzytaj więcej: MobilisCzytaj więcej: MobilisCzytaj więcej: Mobilis

Linie lokalne - operatorzy

Linie lokalne - operatorzy

Linia Gmina Operator Zakończenie kontraktu
L-1 Lesznowola Konsorcjum Stalko i PKS Grodzisk Mazowiecki 31 grudnia 2020
L-2  Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L-3  Lesznowola Konsorcjum Stalko i PKS Grodzisk Mazowiecki 31 grudnia 2020
L-4  Lesznowola  Konsorcjum Stalko i PKS Grodzisk Mazowiecki 31 grudnia 2020
L-5  Piaseczno  Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L-6  Stare Babice PKS Grodzisk Mazowiecki 30 listopada 2020
L-7  Stare Babice  PKS Grodzisk Mazowiecki  30 listopada 2020
L-8  Nieporęt Stalko 31 grudnia 2019
L-9  Wieliszew PKS Polonus -
L10 Wieliszew  PKS Polonus  -
L11 Wieliszew  PKS Polonus  -
L12 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L13 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L14 Konstancin-Jeziorna Konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki i TiM Management 30 listopada 2020
L15 Konstancin-Jeziorna  Konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki i TiM Management 30 listopada 2020
L16 Konstancin-Jeziorna  Konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki i TiM Management 30 listopada 2020
L17 Prażmów PKS Polonus 31 grudnia 2019
L18 Izabelin PKS Grodzisk Mazowiecki 30 listopada 2019
L19 Prażmów  PKS Polonus  31 grudnia 2019
L20 Otwock PKS Polonus 31 grudnia 2019
L21 Konstancin-Jeziorna Konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki i TiM Management 30 listopada 2020
L22 Otwock  PKS Polonus  31 grudnia 2019
L23 Raszyn Stalko 31 grudnia 2019
L24 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L25 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L26 Kobyłka Stalko 30 listopada 2019
L27 Kobyłka Stalko 30 listopada 2019
L28 Góra Kalwaria Transport and Infrastructure Management 31 grudnia 2019
L29 Kampinos PKS Grodzisk Mazowiecki 30 listopada 2019
L30 Góra Kalwaria Transport and Infrastructure Management 31 grudnia 2019
L31 Nieporęt Stalko 31 grudnia 2019
L32 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L33 Nieporęt Stalko 31 grudnia 2019
L34 Jabłonna PKS Polonus 31 grudnia 2019
L35 Wołomin Stalko 30 listopada 2019
L36 Wołomin Stalko 30 listopada 2019
L37 Wołomin Stalko 30 listopada 2019
L38 Wołomin Stalko 30 listopada 2019
L39 Piaseczno Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 listopada 2020
L40 Radzymin Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 31 grudnia 2019
L41 Jabłonna PKS Polonus  31 grudnia 2019
L42 Konstancin-Jeziorna Konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki i TiM Management 30 listopada 2020
L43 Zielonka Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 31 grudnia 2019
L44 Zielonka Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 31 grudnia 2019
L45 Radzymin Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 31 grudnia 2019
L46 Karczew Konsorcjum Stalko i PKS Polonus 30 sierpnia 2019
L47 Sulejówek Konsorcjum Stalko i PKS Grodzisk Mazowiecki 30 listopada 2019
L48 Sulejówek Konsorcjum Stalko i PKS Grodzisk Mazowiecki 30 listopada 2019

W przypadku daty zakończenia kontraktu, minus oznacza brak informacji (np. termin planowanego zakończenia usług już minął, a nowy przetarg nadal nie jest rozstrzygnięty).

Konkurs "Zdjęcie Miesiąca"

  1. Edycja luty 2016, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  2. Edycja marzec 2016, autorzy: Matej, Domas - Zobacz zdjęcia
  3. Edycja kwiecień 2016, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  4. Edycja maj 2016, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  5. Edycja czerwiec 2016, autor: Matej - Zobacz zdjęcie
  6. Edycja lipiec 2016, autor: mzk804 - Zobacz zdjęcie
  7. Edycja sierpień 2016, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  8. Edycja wrzesień 2016, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  9. Edycja październik 2016, autor: mzk804 - Zobacz zdjęcie
  10. Edycja listopad 2016, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  11. Edycja grudzień 2016, autor: Matej - Zobacz zdjęcie
  12. Edycja styczeń 2017, autor: sprinter - Zobacz zdjęcie
  13. Edycja luty 2017, autor: Matej - Zobacz zdjęcie
  14. Edycja marzec 2017, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  15. Edycja kwiecień 2017, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  16. Edycja maj 2017, autor: GregTrans - Zobacz zdjęcie
  17. Edycja czerwiec 2017, autor: sprinter - Zobacz zdjęcie
  18. Edycja lipiec 2017, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  19. Edycja sierpień 2017, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  20. Edycja wrzesień 2017, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  21. Edycja październik 2017, autor: cloudycherno - Zobacz zdjęcie
  22. Edycja listopad 2017, autor: karmat - Zobacz zdjęcie
  23. Edycja grudzień 2017, autor: Matej - Zobacz zdjęcie
  24. Edycja styczeń 2018, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  25. Edycja luty 2018, autor: karmat - Zobacz zdjęcie
  26. Edycja marzec 2018, autor: karmat - Zobacz zdjecie
  27. Edycja kwiecień 2018, autor: karmat - Zobacz zdjęcie
  28. Edycja maj 2018, autor: cloudycherno - Zobacz zdjęcie
  29. Edycja czerwiec 2018, autor: Matej - Zobacz zdjęcie
  30. Edycja lipiec 2018, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  31. Edycja sierpień 2018, autor: karmat - Zobacz zdjęcie
  32. Edycja wrzesień 2018, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  33. Edycja październik 2018, autor: Błażej - Zobacz zdjęcie
  34. Edycja listopad 2018, autor: Domas - Zobacz zdjęcie
  35. Edycja grudzień 2018, autor: karmat - Zobacz zdjęcie
  36. Edycja styczeń 2019, autor: Kelly - Zobacz zdjęcie
  37. Edycja luty 2019, autor: 101ksl - Zobacz zdjęcie
  38. Edycja marzec 2019, autor: cloudycherno - Zobacz zdjęcie

Statystyki:

Ilość edycji: 38

TOP3:

  • 1 miejsce: Domas - 10 wygranych edycji
  • 2 miejsce: Kelly - 7 wygranych edycji
  • 3 miejsce: karmat, Matej - 6 wygranych edycji

Zasady konkursu:

  • Konkurs "Zdjęcie miesiąca" organizowany jest przez administrację Warszawskiej Galerii Komunikacji Miejskiej i może w nim wziąć udział każdy zarejestrowany użytkownik;
  • Konkurs jest podzielony na edycje: 1 miesiąc = 1 edycja;
  • Każda edycja obejmuje zdjęcia dodane w danym miesiącu;
  • O wyborze najlepszej fotografii decydują użytkownicy przyznając plusa pod zdjęciem;
  • Najlepsze zdjęcie danego miesiąca jest wyróżniane w postaci: ustawienia fotografii na zdjęcie w tle profilu na Facebooku WGKM oraz wyróżnienia na portalu i galerii.
  • Wyniki konkursu umieszczane są na fanpage WGKM oraz na portalu w ciągu 5 pierwszych dni miesiąca.
  • Zabrania się namawiania innych użytkowników, organizowania akcji typu "Polub mi to zdjęcie", czy nękania administracji w sprawie rozstrzygnięcia konkursu na korzyść danego użytkownika;
  • W przypadku, gdy zachowanie użytkownika łamie powyższe zasady, tudzież fotografia nie spełnia regulaminu fotogalerii, administracja ma prawo zdyskwalifikować dane zdjęcie.

Linie przyspieszone - statystyki

 Uwaga! Ten artykuł uznany jest za archiwalny. Dane przedstawione w nim mogą być nieaktualne! Statystyki na dzień: 10.07.2016

Czy linie przyspieszone w Warszawie są rzeczywiście przyspieszone? Przygotowaliśmy na ten temat krótką statystykę, obrazującą sytuację na dzień 10.07.2016r.

Wskaźnik pomijalności to stosunek ilości pominiętych przystanków do ilości przystanków na trasie.

Linia Ilość przystanków na trasie Ilość przystanków, na których zatrzymuje się linia Ilość pominiętych przystanków Wskaźnik pomijalności
401 40 29 11 27,5%
402 33 25 8 24,2%
409 49 34 15 30,6%
411 29 23 6 20,7%
414 31 20 11 35,5%
500 18 14 4 22,2%
501 18 14 4 22,2%
502 30 22 8 26,6%
503 34 27 7 25,9%
504 38 29 9 20,6%
507 18 13 5 27,7%
509 38 26 12 31,6%
511 16 8 8 50,0%
512 18 13 5 27,7%
514 35 30 5 14,2%
516 24 21 3 12,5%
517 51 35 16 31,4%
518 38 28 10 26,3%
519 30 24 6 20,0%
520 40 32 8 20,0%
521 41 33 9 22,0%
522 24 20 4 16,7%
523 42 32 10 23,8%
525 32 26 6 18,8%
527 35 24 11 31,4%

Najbardziej przyspieszoną linią jest 511, zaś najmniej - 516. Średnia ilość pomijanych przystanków wynosi 8

Granice stref biletowych

 Granice stref biletowych - ZTM Warszawa

Kolej:

Linie: Granica 1 strefy: Granica 2 strefy:
R1 Warszawa Zachodnia -
R2, S2 Warszawa Wola Grzybowska Sulejówek Miłosna
R3 Warszawa Gołąbki Płochocin
R7 Warszawa Falenica Śródborów
R8 Warszawa Jeziorki Zalesie Górne
R9, R90, S3, S9 Warszawa Choszczówka Legionowo Przystanek / Legionowo Piaski (dla S3 i S9 Wieliszew)
R60 Warszawa Zacisze-Wilno Zagościniec
WKD Opacz -

Autobusy:

Ulica: Granica strefy biletowej: Linie:
Warszawska Blizne Jasińskiego 719, 729
Wał Miedzeszyński Błota 702
Modlińska Buków 723, N63
Estrady Ekologiczna 712
Płochocińska Grabina 705, 734, 735, 736
Warszawska Henryka Brodatego 716, N85
Trakt Brzeski Hotelowa 704
Hubala-Dobrzańskiego Hubala-Dobrzańskiego 714
Połczyńska Instytut Energetyki 713, N52
Długa Jasna 710, L24 (w jedną stronę)
Ptaków Leśnych Bociana Czarnego L24 (w jedną stronę)
Warecka Borowina I L28
Wilanowska Kawęczyn II 742
- Dębówka II L21
Pułaskiego Śniadeckich 724, L16
Lipkowska Hornówek L-7, L18
Ks. Skorupki Kołłątaja N62
Szosa Lubelska Majdan-Stacja Paliw 720, 722, 730
Marmurowa Dębowa 731, 741
Puławska Mysiadło 709, 727, 739, L39N83
Al. Krakowska Na Skraju 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, N88
Wiechy Rosy 725
Al. Jerozolimskie Starodęby 717
Szeligowska Sternicza 743
Al. POW (Trasa S2) Stoicka 733
Al. Jana Pawła II Ceglana 738
Al. Piłsudskiego Struga L40
Baletowa Dawidy 715, 737
Rolnicza Dziekanów Nowy Zachód 750
Ekologiczna Ekologiczna L-6

Numeracja autobusów

Czytaj więcej: Numeracja autobusów

Numeracja autobusów - ZTM Warszawa

System ten pochodzi jeszcze z lat 70. Pozostał z niego zakres numeracji Ikarusów (poniżej) oraz numeracja 8xxx dla autobusów socjalnych (pracowniczych) i 9xxx dla pojazdów szkoleniowych.

Ikarus 260.04:

  • 1-199 - R-5 Inflancka
  • 400-499 - R-7 Woronicza
  • 600-799 - R-11 Kleszczowa
  • 800-900 - R-12 Piaseczno
  • 1000-1199 - R-8 Pożarowa
  • 1200-1399 - R-10 Ostrobramska
  • 1400-1499 - R-6 Redutowa
  • 1600-1699 - R-13 Stalowa 

Ikarus 280.26:

  • 2001-2230 - R-7 Woronicza
  • 2235-2384 - R-6 Redutowa
  • 2385-2500, 3301-3310 - R-8 Pożarowa
  • 2501-2635, 3251-3260 - R-10 Ostrobramska
  • 2636-2750, 3201-3215 - R-11 Kleszczowa
  • 2750-2925 - R-5 Inflancka
  • 2929-2999 - R-9 Chełmska
  • 3000-3100, 3351, 3352 - R-12 Piaseczno
  • 3101-3160 - R-13 Stalowa

Dla wpisanych na stan w 1990 roku Ikarusów z automatyczną skrzynią biegów przewidziano nowy system numeracji, według którego pierwsza cyfra oznaczała zajezdnię, druga - typ autobusu, trzecia - rok produkcji, a czwarta - numer kolejny. W ten sposób nadano numery tylko dziewięciu autobusom: 5501-5505 na Inflanckiej i 7501-7504 na Woronicza. Dalsze stosowanie takiego systemu niosło za sobą dublowanie numerów z wcześniejszego systemu autobusów z manualną skrzynią biegów, dlatego od 1991 roku wprowadzono nowy system.

Lata 90.

System opierał się na kombinacji czterech cyfr.

Pierwsza z nich oznaczała typ taboru:

  • 1 - Ikarus 260.04 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 2 - Ikarus 280.26 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 3 - Ikarus 280.26 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 4 - krótkie Jelcze
    • 42xx, 43xx i 44xx - Jelcz 120MM
    • 4590 (ex 4550, "Biała dama"), 46xx, 47xx i 48xx - Jelcz M121M
  • 5 - przegubowe Ikarusy z automatyczną skrzynią biegów
    • 51xx - 280.58
    • 52xx, 53xx i 54xx - 280.37
    • 55xx, 56xx i 57xx - 280.70E
  • 6 - pojazdy solowe z automatyczną skrzynią biegów
    • 6260, 6360-61 - Dennis Lance
    • 63xx, 64xx - Ikarus 260.73
    • 6340-42 - DAB LS 575-690
    • 6344 - DAB 7-1200B
    • 6430 - Neoplan N4020
    • 6450-6454 - Ikarus 405.01
    • 6530-31 (ex 6550-51) - Ikarus 411.08
    • 67xx, 68xx i 69xx - Neoplan N4020, N4020td
    • 6962-64 - SU15 (do 2001 roku)
  • 7 - niskopodłogowe przeguby
    • 7270-74 - Ikarus 435.05
    • 7370 (ex 6370) - Jelcz M180
    • 7530-31 (ex 7550-51) - Ikarus 417.08
    • 7690 - Jelcz M181MB
    • 77xx, 78xx i 79xx - Jelcz M181M

Druga cyfra to rok produkcji:

np. 1992 - x2xx, 1998 - x8xx

Trzecia cyfra oznaczała zajezdnię, na której wóz stacjonował:

  • 0 - R-10 Ostrobramska
  • 1 - R-11 Kleszczowa
  • 2 - R-12 Piaseczno, po likwidacji także R-7 Woronicza jako "spadkobierczyni"
  • 3 - R-13 Stalowa
  • 4 - cyfra rezerwowa
  • 5 - R-5 Inflancka
  • 6 - R-6 Redutowa
  • 7 - R-7 Woronicza
  • 8 - R-8 Pożarowa, po likwidacji także R-13 Stalowa jako "spadkobierczyni"
  • 9 - R-9 Chełmska

Czwarta cyfra oznaczała kolejny numer autobusu (od 0 do 9 lub od 1 do 9 [w zależności od systemu numeracji])

np. 4730 - Jelcz M121M, wyprodukowany w 1997 roku, stacjonował na zakładzie R-13 Stalowa.

Nowy system jednak nie był doskonały, ponieważ pozwalał na przyjęcie tylko 10 nowych wozów danego typu w ciągu jednego roku na jednej zajezdni, przez co zdarzały się odstępstwa od systemu jak np. Ikarus 5769 z R-13 Stalowa.

W systemie istniały wyjątki takie jak dwa "bizony" z 1992 roku przydzielone na Chełmską, które, uzupełniając luki w numeracji, dostały numery 2930 i 2960. Po epizodzie w firmie Akpol zostały przenumerowane na 5290 i 5291.

Po przenosinach części autobusów numerów zazwyczaj nie zmieniano aż do pierwszego remontu. Sytuacje te miały miejsce po kasacji zajezdni w Piasecznie (1993 r.), Inflanckiej (2003 r.) i Chełmskiej (2006 r.). Autobusy z Inflanckiej z różnych lat, które trafiły na inne zajezdnie zmieniały numery trafiając do puli "nowej", fikcyjnej serii 56xx jak np. Ikarus 5550 (1995 r.), który na Redutowej stał się 5660 czy Ikarus 5750 (1997 r.), który na Woronicza stał się 5670.

Ikarusy techniczne pierwotnie występowały pod numerami 6xx-Rxx (numer taborowy łączony z numerem zajezdni), przy czym druga cyfra powiększona o 5 dawała numer zajezdni np. 611-R6 stacjonował na Redutowej (1+5=6 jak R6). W 1999 roku zmieniono ich numerację na 9xxx, dopisując cyfrę 9 przed numerem, a likwidując przydawkę z zajezdnią. Pozostałe (nowe) pojazdy techniczne dostały numery na 99xx.

W latach 2001-2011 MZA posiadało piętrowego MAN-a SD202 (ex BVG Berlin, rok produkcji: 1988) o numerze 995.

XXI wiek

  • 1000 - 1015 - Solaris Urbino 10 (Rok produkcji: 2010)
  • 1020 - 1039 - Solbus SM10 (Rok produkcji: 2011)
  • 1040 - 1059 - Solaris Urbino 10 (Rok produkcji: 2012)
  • 1060 - 1079 - Solbus SM10 (Rok produkcji: 2013)
  • 1100 - 1119, 1400 - 1409, 1500 - 1509 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2007)
  • 1411 - 1430 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2015)
  • 1520 - 1555 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2011)
  • 1800 - 1869 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2008)
  • 12xx - Solbus SM12
  • 13xx - MAN NM223.3
  • 1901-1910 - Solaris Urbino 12 Electric
  • 1911-1920 - Solaris Urbino 12 Electric (IV gen.)
  • 1990-1999 - Ursus C12LFE
  • 20xx - Solbus SM18
  • 22xx - Mercedes Conecto G
  • 3301 - 3381, 39xx - MAN NG313
  • 3382 - 3384, 34xx - MAN Lion's City G
  • 4590, 46xx, 47xx, 48xx - Jelcz M121M
  • 44xx - Mercedes Conecto LF
  • 49xx - Jelcz M121I Mastero
  • 52xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2015)
  • 54xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2015)
  • 62xx - Mercedes Conecto G
  • 73xx - Solbus SM18 LNG
  • 80xx, 86xx, 87xx, 89xx - Solaris Urbino 15
  • 81xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2007)
  • 82xx, 8401 - 8440 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2005)
  • 8300 - 8341 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2010)
  • 8342 - 8369 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2011)
  • 8396 - 8399 - Solaris Urbino 18 Hybrid (Rok produkcji: 2011)
  • 8441 - 8465 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2014)
  • 8500 - 8579 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2011)
  • 8580 - 8595 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2013)
  • 8800 - 8879 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2008)
  • 8880 - 8899 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2009)
  • 69xx - Pojazdy zabytkowe (od listopada 2015 roku, wcześniej miały swoje numery, od października 2015r. do listopada 2015r. - 9xxx) 
  • 8xx - Pojazdy szkoleniowe (od listopada 2015 roku)

 

Ajenci

  • A001 - A011 - Solaris Urbino 12 (Rapid-Bus, Connex, Veolia, 2000-2008)
  • A001 - A031 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2009)
  • A013 - Mercedes-Benz Citaro O530 (Veolia, 2007-2008)
  • A016 - A059 - Solaris Urbino 15 (Rapid-Bus, Connex, Veolia, 2000-2008)
  • A060 - A082 - Solaris Urbino 8,6 (Mobilis, rok produkcji: 2009)
  • A101 - A103 - Jelcz PR110M (Usługi Transportowe i Autobusowe Krzysztof Jakimiak, 1993-1995)
  • A101 - A103 - Ikarus 260.04 (Usługi Transportowe i Autobusowe Krzysztof Jakimiak, 1995-2001)
  • A101 - A152 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2007)
  • A153 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2005)
  • A160 - A193 - Jelcz M083C Libero (Mobilis, 2008-2016)
  • A196, A198 - Solaris Urbinetto 10 (Mobilis)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz M11 (Rapid-Bus, Connex, do 2003 roku)
  • A2xx (brak informacji) - Ikarus 260.04 (Rapid-Bus, Connex, do 2003 roku)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz PR110M (Rapid-Bus)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz L11/2 (Rapid-Bus)
  • A201 - A249 - Jelcz 120M (Rapid-Bus, Connex, 2000-2004)
  • A201 - A255 - MAN Lion's City G (Michalczewski, 2006-2016)
  • A216, A217 - Isuzu MD27 (Rapid-Bus, 1996-2001)
  • A241 - Autosan H7-20.01A (Rapid-Bus, Connex, 2000-2004)
  • A261 - A276, A281 - A296 - Autosan M09LE SanCity (Europa Express City)
  • A301 - A354 - Solaris Urbinetto 10 (Mobilis, 2003-2013)
  • A301 - A315 - Ikarus 280.37 (Akpol, 1994-1995)
  • A360 - A380 - Autosan H7-20 Solina (Mobilis, 2008-2015)
  • A401 - A455 - MAN NL223 (Michalczewski, 2003-2016)
  • A5xx (brak informacji) - Ikarus 260.04 (PKS Grodzisk Mazowiecki)
  • A501 - A512 - Jelcz M11 (PKS Grodzisk Mazowiecki, 1995-2001)
  • A501 - A553 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2007-2017)
  • A501 - A551 - Jelcz 120M (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2004-2007)
  • A555 - A610 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2008-2017)
  • A535 - A571 - Jelcz 120M (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2001-2004)
  • A621 - Iveco Crossway 10.8 LE (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 743, do 2016 roku)
  • A622, A623 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, pojazdy rezerwowe)
  • A648, A648 - Autosan H7-20.06.01 (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 137, 2007-2011)
  • A650 - Autosan M09LE (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 813, 2013-2014)
  • A701 - A754 - Solaris Urbino 18 (Mobilis, rok produkcji: 2011)
  • 738 - 761 - Solaris Urbino 12 (KM Łomianki)
  • 9061 - 9094 - Otokar Vectio C (Arriva, rok produkcji: 2018)
  • 9201 - 9254 - Solaris Urbino 8,9LE (Mobilis, rok produkcji: 2016)
  • 9301 - 9305 - MAN Lion's City B100 (PKS Grodzisk Mazowiecki, rok produkcji: 2017)
  • 9311 - 9359 - Solaris Urbino 12 (PKS Grodzisk Mazowiecki, rok produkcji: 2017)
  • 9401 - 9405 - Solaris Urbino 12 Hybrid (Arriva, rok produkcji: 2016)
  • 9411 - 9459 - Solaris Urbino 12 (Arriva, rok produkcji: 2016)
  • 9501 - 9560 - MAN Lion's City Hybrid (Mobilis, rok produkcji: 2018)
  • 9671 - 9699 - Scania CN280UB 4x2 EB CNG (Michalczewski, rok produkcji: 2018)
  • 9801 - 9854 - Mercedes Conecto G (Mobilis, rok produkcji: 2016)
  • 49xxx - Scania CN270UB OmniCity (komunikacja zastępcza Pruszków i Piatów, PKS Grodzisk Mazowiecki)

Numeracja taboru na liniach lokalnych

Źródło: informacje własne, archiwum strony Przegubowiec

MANy NM223.3 - kasacje

Część krótkich MANów została już skasowana. Cieszyły oczy mieszkańców Warszawy od 12 lat, ale ze względu na dużą awaryjność, jak i ich wiek, postanowiono o stopniowej kasacji. Warto zauważyć, że NM223.3 to jedyne pojazdy we flocie MZA z odskokowymi drzwiami. Stacjonują na zajezdni R-4 Stalowa i zazwyczaj pojawiają się na takich liniach jak: 104, 121, 133, 356, 736, N02, czy N58. Posiadają silnik MAN D0836 LOH03 o mocy 220KM oraz skrzynię biegów Voith D851.3-A lub ZF 5HP502 C. 

W poprzednich latach większość osiołków przeszła NG, otrzymując nowe malowanie i tapicerkę w syrenki. Później, zostały także wymienione wyświetlacze (z mozaikowych na LEDowe), co pozwoliło na lepsze rozróżnienie linii i kierunku trasy. Poniżej przedstawiamy listę MANów NM223.3 w Warszawie:

Szarym kolorem zaznaczono pojazdy, które już nie wyjadą na ulice.

Numer taborowy: Rok produkcji: Malowanie: Odstawiony? (tak/nie) 
1301 2003 Nowe Tak
1302 2002  Nowe Tak 
1303 2003  Stare  Nie
1304 2003  Nowe  Tak 
1305 2003  Stare  Tak 
1306 2003  Nowe  Tak 
1307 2003  Nowe  Tak 
1308 2003  Nowe  Tak
1309 2003  Nowe  Tak 
1310 2003  Nowe  Nie
1311  2003  Nowe  Nie 
1312  2003  Stare  Nie 
1313 2003 Nowe Nie
1314 2003 Nowe Nie
1315 2003 Stare Nie
  • Łącznie: 15
  • Skasowano: 8
  • Pozostało: 7

Brygady, na których planowo można spotkać osiołki:

DP:

Linia: Brygady:
104 1, 2, 3, 04
121 1
736 2, 67
N02 3, 4

DŚ:

Linia: Brygady:
104 1, 2
121 2, M3
736 1
N58 1

Historia modelu: Klik!