foto1
foto1
foto1
foto1
foto1



Numeracja autobusów

Numeracja autobusów - ZTM Warszawa

System ten pochodzi jeszcze z lat 70. Pozostał z niego zakres numeracji Ikarusów (poniżej) oraz numeracja 8xxx dla autobusów socjalnych (pracowniczych) i 9xxx dla pojazdów szkoleniowych.

Ikarus 260.04:

  • 1-199 - R-5 Inflancka
  • 400-499 - R-7 Woronicza
  • 600-799 - R-11 Kleszczowa
  • 800-900 - R-12 Piaseczno
  • 1000-1199 - R-8 Pożarowa
  • 1200-1399 - R-10 Ostrobramska
  • 1400-1499 - R-6 Redutowa
  • 1600-1699 - R-13 Stalowa 

Ikarus 280.26:

  • 2001-2230 - R-7 Woronicza
  • 2235-2384 - R-6 Redutowa
  • 2385-2500, 3301-3310 - R-8 Pożarowa
  • 2501-2635, 3251-3260 - R-10 Ostrobramska
  • 2636-2750, 3201-3215 - R-11 Kleszczowa
  • 2750-2925 - R-5 Inflancka
  • 2929-2999 - R-9 Chełmska
  • 3000-3100, 3351, 3352 - R-12 Piaseczno
  • 3101-3160 - R-13 Stalowa

Dla wpisanych na stan w 1990 roku Ikarusów z automatyczną skrzynią biegów przewidziano nowy system numeracji, według którego pierwsza cyfra oznaczała zajezdnię, druga - typ autobusu, trzecia - rok produkcji, a czwarta - numer kolejny. W ten sposób nadano numery tylko dziewięciu autobusom: 5501-5505 na Inflanckiej i 7501-7504 na Woronicza. Dalsze stosowanie takiego systemu niosło za sobą dublowanie numerów z wcześniejszego systemu autobusów z manualną skrzynią biegów, dlatego od 1991 roku wprowadzono nowy system.

Lata 90.

System opierał się na kombinacji czterech cyfr.

Pierwsza z nich oznaczała typ taboru:

  • 1 - Ikarus 260.04 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 2 - Ikarus 280.26 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 3 - Ikarus 280.26 (spadek po wcześniejszej numeracji)
  • 4 - krótkie Jelcze
    • 42xx, 43xx i 44xx - Jelcz 120MM
    • 4590 (ex 4550, "Biała dama"), 46xx, 47xx i 48xx - Jelcz M121M
  • 5 - przegubowe Ikarusy z automatyczną skrzynią biegów
    • 51xx - 280.58
    • 52xx, 53xx i 54xx - 280.37
    • 55xx, 56xx i 57xx - 280.70E
  • 6 - pojazdy solowe z automatyczną skrzynią biegów
    • 6260, 6360-61 - Dennis Lance
    • 63xx, 64xx - Ikarus 260.73
    • 6340-42 - DAB LS 575-690
    • 6344 - DAB 7-1200B
    • 6430 - Neoplan N4020
    • 6450-6454 - Ikarus 405.01
    • 6530-31 (ex 6550-51) - Ikarus 411.08
    • 67xx, 68xx i 69xx - Neoplan N4020, N4020td
    • 6962-64 - SU15 (do 2001 roku)
  • 7 - niskopodłogowe przeguby
    • 7270-74 - Ikarus 435.05
    • 7370 (ex 6370) - Jelcz M180
    • 7530-31 (ex 7550-51) - Ikarus 417.08
    • 7690 - Jelcz M181MB
    • 77xx, 78xx i 79xx - Jelcz M181M

Druga cyfra to rok produkcji:

np. 1992 - x2xx, 1998 - x8xx

Trzecia cyfra oznaczała zajezdnię, na której wóz stacjonował:

  • 0 - R-10 Ostrobramska
  • 1 - R-11 Kleszczowa
  • 2 - R-12 Piaseczno, po likwidacji także R-7 Woronicza jako "spadkobierczyni"
  • 3 - R-13 Stalowa
  • 4 - cyfra rezerwowa
  • 5 - R-5 Inflancka
  • 6 - R-6 Redutowa
  • 7 - R-7 Woronicza
  • 8 - R-8 Pożarowa, po likwidacji także R-13 Stalowa jako "spadkobierczyni"
  • 9 - R-9 Chełmska

Czwarta cyfra oznaczała kolejny numer autobusu (od 0 do 9 lub od 1 do 9 [w zależności od systemu numeracji])

np. 4730 - Jelcz M121M, wyprodukowany w 1997 roku, stacjonował na zakładzie R-13 Stalowa.

Nowy system jednak nie był doskonały, ponieważ pozwalał na przyjęcie tylko 10 nowych wozów danego typu w ciągu jednego roku na jednej zajezdni, przez co zdarzały się odstępstwa od systemu jak np. Ikarus 5769 z R-13 Stalowa.

W systemie istniały wyjątki takie jak dwa "bizony" z 1992 roku przydzielone na Chełmską, które, uzupełniając luki w numeracji, dostały numery 2930 i 2960. Po epizodzie w firmie Akpol zostały przenumerowane na 5290 i 5291.

Po przenosinach części autobusów numerów zazwyczaj nie zmieniano aż do pierwszego remontu. Sytuacje te miały miejsce po kasacji zajezdni w Piasecznie (1993 r.), Inflanckiej (2003 r.) i Chełmskiej (2006 r.). Autobusy z Inflanckiej z różnych lat, które trafiły na inne zajezdnie zmieniały numery trafiając do puli "nowej", fikcyjnej serii 56xx jak np. Ikarus 5550 (1995 r.), który na Redutowej stał się 5660 czy Ikarus 5750 (1997 r.), który na Woronicza stał się 5670.

Ikarusy techniczne pierwotnie występowały pod numerami 6xx-Rxx (numer taborowy łączony z numerem zajezdni), przy czym druga cyfra powiększona o 5 dawała numer zajezdni np. 611-R6 stacjonował na Redutowej (1+5=6 jak R6). W 1999 roku zmieniono ich numerację na 9xxx, dopisując cyfrę 9 przed numerem, a likwidując przydawkę z zajezdnią. Pozostałe (nowe) pojazdy techniczne dostały numery na 99xx.

W latach 2001-2011 MZA posiadało piętrowego MAN-a SD202 (ex BVG Berlin, rok produkcji: 1988) o numerze 995.

XXI wiek

  • 1000 - 1015 - Solaris Urbino 10 (Rok produkcji: 2010)
  • 1020 - 1039 - Solbus SM10 (Rok produkcji: 2011)
  • 1040 - 1059 - Solaris Urbino 10 (Rok produkcji: 2012)
  • 1060 - 1079 - Solbus SM10 (Rok produkcji: 2013)
  • 1100 - 1119, 1400 - 1409, 1500 - 1509 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2007)
  • 1411 - 1430 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2015)
  • 1520 - 1555 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2011)
  • 1800 - 1869 - Solaris Urbino 12 (Rok produkcji: 2008)
  • 12xx - Solbus SM12
  • 13xx - MAN NM223.3
  • 19xx - Solaris Urbino 12 Electric
  • 20xx - Solbus SM18
  • 22xx - Mercedes Conecto G
  • 3301 - 3381, 39xx - MAN NG313
  • 3382 - 3384, 34xx - MAN Lion's City G
  • 4590, 46xx, 47xx, 48xx - Jelcz M121M
  • 49xx - Jelcz M121I Mastero
  • 52xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2015)
  • 54xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2015)
  • 73xx - Solbus SM18 LNG
  • 80xx, 86xx, 87xx, 89xx - Solaris Urbino 15
  • 81xx - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2007)
  • 82xx, 8401 - 8440 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2005)
  • 8300 - 8341 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2010)
  • 8342 - 8369 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2011)
  • 8396 - 8399 - Solaris Urbino 18 Hybrid (Rok produkcji: 2011)
  • 8441 - 8465 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2014)
  • 8500 - 8579 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2011)
  • 8580 - 8595 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2013)
  • 8800 - 8879 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2008)
  • 8880 - 8899 - Solaris Urbino 18 (Rok produkcji: 2009)
  • 69xx - Pojazdy zabytkowe (od listopada 2015 roku, wcześniej miały swoje numery, od października 2015r. do listopada 2015r. - 9xxx) 
  • 8xx - Pojazdy szkoleniowe (od listopada 2015 roku)

 

Ajenci

  • A001 - A011 - Solaris Urbino 12 (Rapid-Bus, Connex, Veolia, 2000-2008)
  • A001 - A031 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2009)
  • A013 - Mercedes-Benz Citaro O530 (Veolia, 2007-2008)
  • A016 - A059 - Solaris Urbino 15 (Rapid-Bus, Connex, Veolia, 2000-2008)
  • A060 - A082 - Solaris Urbino 8,6 (Mobilis, rok produkcji: 2009)
  • A101 - A103 - Jelcz PR110M (Usługi Transportowe i Autobusowe Krzysztof Jakimiak, 1993-1995)
  • A101 - A103 - Ikarus 260.04 (Usługi Transportowe i Autobusowe Krzysztof Jakimiak, 1995-2001)
  • A101 - A152 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2007)
  • A153 - Solaris Urbino 12 (Mobilis, rok produkcji: 2005)
  • A160 - A193 - Jelcz M083C Libero (Mobilis, 2008-2016)
  • A196, A198 - Solaris Urbinetto 10 (Mobilis)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz M11 (Rapid-Bus, Connex, do 2003 roku)
  • A2xx (brak informacji) - Ikarus 260.04 (Rapid-Bus, Connex, do 2003 roku)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz PR110M (Rapid-Bus)
  • A2xx (brak informacji) - Jelcz L11/2 (Rapid-Bus)
  • A201 - A249 - Jelcz 120M (Rapid-Bus, Connex, 2000-2004)
  • A201 - A255 - MAN Lion's City G (Michalczewski, 2006-2016)
  • A216, A217 - Isuzu MD27 (Rapid-Bus, 1996-2001)
  • A241 - Autosan H7-20.01A (Rapid-Bus, Connex, 2000-2004)
  • A261 - A276, A281 - A296 - Autosan M09LE SanCity (Europa Express City)
  • A301 - A354 - Solaris Urbinetto 10 (Mobilis, 2003-2013)
  • A301 - A315 - Ikarus 280.37 (Akpol, 1994-1995)
  • A360 - A380 - Autosan H7-20 Solina (Mobilis, 2008-2015)
  • A401 - A455 - MAN NL223 (Michalczewski, 2003-2016)
  • A5xx (brak informacji) - Ikarus 260.04 (PKS Grodzisk Mazowiecki)
  • A501 - A512 - Jelcz M11 (PKS Grodzisk Mazowiecki, 1995-2001)
  • A501 - A553 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, I kontrakt)
  • A501 - A551 - Jelcz 120M (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2004-2007)ka
  • A555 - A610 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, II kontrakt)
  • A535 - A571 - Jelcz 120M (PKS Grodzisk Mazowiecki, 2001-2004)
  • A621 - Iveco Crossway 10.8 LE (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 743, do 2016 roku)
  • A622, A623 - Scania CN270UB OmniCity (PKS Grodzisk Mazowiecki, pojazdy rezerwowe)
  • A648, A648 - Autosan H7-20.06.01 (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 137, 2007-2011)
  • A650 - Autosan M09LE (PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługa linii 813, 2013-2014)
  • A701 - A754 - Solaris Urbino 18 (Mobilis, rok produkcji: 2011)
  • 738 - 761 - Solaris Urbino 12 (KM Łomianki)
  • 9201 - 9254 - Solaris Urbino 8,9LE (Mobilis, rok produkcji: 2016)
  • 9801 - 9854 - Mercedes Conecto G (Mobilis, rok produkcji: 2016)

Źródło: informacje własne, archiwum strony Przegubowiec